A Columbus modul csatlakoztatása, a Nemzetközi Űrállomás jelentős kibővítése után szerdán, magyar idő szerint 15.07-kor landolt az Atlantis-űrrepülőgép a floridai Kennedy Űrközpontban. Összeállításunkban bemutatjuk a NASA filmjét, amelyen "körbejárhatjuk" az űrállomást.

Az Atlantis küldetése teljes sikerrel zárult. A fő feladatot, a Columbus modul felszállítását és beüzemelését elvégezték, ezzel ugrásszerűen megnőtt a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén elvégezhető kísérletek száma. Az út során három űrsétát hajtottak végre.

Mint arról korábban beszámoltunk, Hans Schegel német asztronauta betegsége miatt Stan Love vett részt az első űrsétán. Ennek keretében a Columbus modult előkészítették, és a robotkarral kiemelték az Atlantis rakteréből, majd az ISS-hez csatlakoztatták. A második űrsétát Rex Walheim és Hans Schegel végezte el, fő feladatuk a hűtőrendszer egyik tartályának feltöltése volt.

A harmadik űrsétát Rex Walheim és Stan Love hajtotta végre. Ennek keretében 7 óra 25 perc alatt egy korábban meghibásodott és kiszerelt giroszkópot behelyeztek az Atlantis rakterébe, valamint két kísérleti felszerelést rögzítettek a Columbus modul külső felületére. Közelebbről is megvizsgálták azt a sérülést, amely a Quest légzsilip melletti kapaszkodórúdon található, és amely esetleg felsértheti az űrsétára induló, illetve onnan érkező űrhajósok szkafanderének kesztyűjét.

Az elmúlt időszakban több alkalommal is szóba került, hogy az űrállomás néhány külső elemén lévő sérülés olyan éles felületeket eredményezett, amelyek károsíthatják az űrhajósok kesztyűit. A most azonosított, időközben egyszerűen Love-kráternek elnevezett sérülést közelről is megvizsgálták: Walheim egy tartalék kesztyűt dörzsölt hozzá, hogy megfigyeljék a következményeket. Bár érzékelte, hogy akadozik a kesztyű, és néha belekap a sérült rész éles pereme, a kesztyűn észrevehető sérülést nem okozott a művelet.

 

 

A kibővített Nemzetközi Űrállomás a szétválás után az Atlantis fedélzetéről fotózva. A film végén az új Columbus modul látható, a Harmony modul mellett (NASA)

A három sikeres űrsétát követően az Atlantis hétfőn vált le az űrállomásról, majd még egy utolsó ellenőrzést végeztek a külső borításán, ahol nem mutatkozott semmilyen probléma. A leszállás, pontosabban a fékezés előkészítésénél kisebb gond jelentkezett. Az űrrepülőgép helyzetszabályozó hajtóműveinek fűtése nem működött megfelelően.

A visszatérésre ez nem volt hatással, mivel a hajtóművek hőmérséklete még így is a minimális szint felett volt - de a biztonság kedvéért korábban úgy változtatták meg az Atlantis térbeli helyzetét, hogy a napfény a kérdéses területet melegítse. (A fúvókák egyébként csak az űrrepülőgép térbeli helyzetének pozícionálásában működnek közre, nem ezek hajtják végre magát a fékezést.)

Forrás: NASA

Az ISS és az Atlantis legénysége együtt a Zvezda modulban (NASA)

 

 

Az Atlantis és az ISS legénysége még együtt, az új Columbus modulban egy videokonferencia alkalmával (NASA)

Változás az ISS legénységében, hogy Leopold Eyharts helyett Daniel Tani tért haza, akinek az Atlantis decemberről februárra halasztott útja miatt négyhónaposra nyúlt az űrbeli tartózkodása. Az ISS fedélzetén maradt német Leopold Eyharts márciusig a Columbus modul előkészítését folytatja, és néhány kísérlet végrehajtásához is hozzálát.

Forrás: Ladányi Tamás, MCSE

Ladányi Tamás felvétele a Nemzetközi Űrállomásról Veszprém felett (Ladányi Tamás, MCSE)

Kedden a leszállást készítették elő, többek között minden mozgatható elemet lerögzítettek a kabinban. A landolás szerdán, magyar idő szerint 15.07-kor történt a floridai Kennedy Űrközpont területén. A visszatérést azért sem akarták halogatni, mert a következő napokban szokatlan műveletet terveznek az amerikaiak a világűrben: meg akarják semmisíteni azt a kémműholdat, amellyel elveszett a kapcsolatuk, és március elején várhatóan le fog zuhanni.