Dokkolt az európai teherűrhajó az űrállomáson

2008.04.03. 13:27

Az Európai Űrügynökség (ESA) teherűrhajó-sorozatának első példánya, a Jules Verne az elmúlt napokban sikeresen végrehajtotta manőverezési feladatait, majd csütörtökön délután autonóm üzemmódban, földi segítség nélkül összekapcsolódott a Nemzetközi Űrállomással.

A dokkolásra a korábban tervezettnél pár perccel később, magyar idő szerint 16.45-kor került sor. Az ESA egyelőre a lent látható fotót közölte az eseményről.

A dokkolás előtti információk

Az automata teherűrhajó-rendszer (ATV) első éles kipróbálására az elmúlt napokban került sor, miután az Endeavour levált a Nemzetközi Űrállomásról (ISS). A teszt első lépéseként a Jules Verne március végén megközelítette az ISS-t, ekkor a GPS-rendszer adataira támaszkodva manőverezett. A módszer tökéletesen működött, és a kívánt pozíció elérését követően a teherűrhajó automatikusan eltávolodott az űrállomástól.

A második "rárepülés" március 31-én történt, ekkor már jobban, egészen 11 méterre megközelítette az űrállomás Zveda modulját. Ekkor a Videometer nevű rendszer segítségével határozta meg az ISS-hez viszonyított térbeli helyzetét. Utóbbi egy optikai alapú navigációs berendezés, amely "látja" a célpontot, és képes annak irányát, távolságát megállapítani - a manőver ismét hibátlanul zajlott.

A legkisebb, 11 méteres távolságban az űrállomás legénysége megfigyelte, hogy a teherűrhajó külső hővédő borításán kisebb sérülés mutatkozott, amelynek létére már az űreszköz hőmérői által visszaküldött adatok is utaltak. A sérülés szerencsére jelentéktelen, nincs komoly hatása a küldetésre. Mindezt követően az ATV-t arra utasították, hogy távolodjon el 19 méterre az űrállomástól, majd még messzebb manőverezett, ahol most várakozik.

Forrás: ESA

A dokkolás utolsó pillanatai. Balra a Jules Verne teherűrhajó, jobbra az ISS

A manőverek végrehajtása és megfigyelése széles körű nemzetközi együttműködés keretében zajlott, amelyben az ISS részéről az amerikai, a Zvezda modul révén az orosz és az ATV-vel kapcsolatban az európai űrkutatási hivatalok működtek együtt.

A terv szerint a végső összekapcsolódásra  - automatikus üzemmódban - április 3-án, magyar idő szerint 16:40-kor kerül sor.

Forrás: ESA

Az ATV európai irányítóközpontja Tolouseban (ESA)

A dokkolást az ESA TV élő adásban április 3-án, magyar idő szerint 16 órától között az interneten is közvetíti.

Az új teherűrhajó felépítése

Az ATV az ISS-t jelenleg kiszolgáló orosz Progresz teherűrhajókhoz hasonló, de annál háromszor nagyobb kapacitású és modernebb szállítóeszköz. Két nagy egységből áll: a szervizmodulból, amely a meghajtást és a navigációt biztosítja, valamint a tehermodulból, amelynek belső, 48 köbméter térfogatú részébe lehet rakodni a szállítmányt. Utóbbi belsejében földfelszíni nyomás alatti légtér van, ezért az űrállomással történő összekapcsolódást követően űrruha nélkül lehet be- és kipakolni belőle.

Egy-egy AT V maximálisan 5,5 tonna száraz terhet (élelmiszerek, különböző technikai eszközök, az új kísérletekhez tartozó felszerelések, ruhák, személyes tárgyak, ajándékok, postai küldemények stb.), 840 kg vizet, 100 kg gázt és 4,7 tonna üzemanyagot képes az űrállomáshoz feljuttatni, majd küldetése végén összesen 6,5 tonnányi feleslegessé vált terhet eltávolítani onnan. (További információk az ATV-rendszerről korábbi cikkünkben.)

 

Film az ATV-rendszer működéséről (ESA)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK