Egy új mérés szerint is egységes a Világegyetem

Újabb kísérleti tény igazolja, hogy a Világegyetem belátható részében ugyanazok a fizikai törvények érvényesülnek, ugyanaz a fizikai állandók értéke. Német csillagászok a Science hasábjain közölt tanulmányukban az elektron-proton tömegarány állandóságát igazolták.

Számos elmélet született már arról, hogy talán nemcsak a mi Világegyetemünk létezik, hanem számos másik is, és ezekben mások lehetnek a fizika törvényei. Arról is sok vita folyt, hogy az egyetlen valóban ismert Univerzum, a miénk, mennyire változatlan, mennyire egységes.

Többen feltételezik, hogy az alapvető fizikai állandók mégsem állandóak, hanem az idő múlásával változtak - több elképzelést dolgoztak ki például a fénysebesség esetleges időbeli változásáról.

Egy új eredmény azt igazolja, hogy az egyik legfontosabb fizikai állandó értéke ugyanannyi egy tőlünk nagyon távoli galaxisban, mint itt a Földön. A vizsgálat során egy 7,5 milliárd fényévre lévő kvazár által kibocsátott fény sorsát követték. A fény útban felénk áthaladt egy 6 milliárd fényévre levő galaxison.

Ebben a galaxisban ammónia gáz is van a csillagközi térben. Az ammónia molekula bizonyos hullámhosszakon elnyeli a fényt, ha a fény hullámhossza pontosan megegyezik a molekula két energiaállapota közti különbséggel. Az energianívók szerkezete, egymástól való távolsága pedig erősen függ az elektron és a proton tömegének az arányától.

A kutatók az Effelsberg rádiótávcsővel 2 cm hullámhossz környékén mérték ki a kvazárból érkező fény spektrumát, ebben találták meg az ammónia elnyelési hullámhosszát. (A kvazárból eredetileg 1,3 cm hullámhosszú fény indult, hullámhossza a vöröseltolódás miatt nőtt meg útja során.) Az elnyelési hullámhosszból kiszámították az elektron/proton tömegarányt, és ez hibahatáron belül megegyezett a pontosan ismert földi értékkel.

Ez volt az első ilyen mérés, hasonló még nem került sor. A szakemberek bíznak abban, hogy két éven belül döntés születik a négyzetkilométeres távcsőrendszer (Square Kilometer Array) megépítéséről, Nyugat-Ausztrália vagy Dél-Afrika lehet a helyszín.

A tervezett rendszerrel hasonló mérések sorát lehetne gyorsan elvégezni, és a mai egyetlen mérés helyett mérések sokasága igazolhatná (cáfolhatná) a fizikai törvények változatlanságát Világegyetemünkben.