Az európai nappali lepkéket komolyan veszélyezteti az éghajlatváltozás. Abban az esetben, ha szélsőségesen megemelkedik a hőmérséklet, minden negyedik pillangófaj elveszíti élőhelyét 2080-ig. Erre az Európa Nappali Lepkéinek Éghajlati Atlasza mutat rá, amelyet a napokban mutattak be a nyilvánosságnak - olvasható a legnagyobb német természetvédelmi egyesület, a NABU honlapján.

A tanulmányhoz háromszáz európai pillangófajt vizsgáltak meg. Egyértelműen látszik, hogy sok faj élőhelye északra fog eltolódni. A legborúsabb jövőkép, egy 2080-ig átlagosan 4,1 Celsius fokos emelkedés esetén ezek közül 70 elveszítené élőhelyének több mint 95 százalékát. Abban az esetben, ha csak 2,4 fokkal nőne a hőmérséklet, még mindig eltűnne az élőhelyek több mint fele, méghozzá 147 faj számára.

"Az atlasz először mutatja meg, hogyan reagálna az európai nappali lepkék nagy része az éghajlatváltozásra" - mondta Olaf Tschimpke, a NABU elnöke. "A nappali lepkék viselkedése jó viszonyítási alapot ad ahhoz, hogyan reagálna a többi rovar - és a rovarok nemcsak a biológiai sokféleség kétharmadát teszik ki, hanem például a mezőgazdaság nélkülözhetetlen segítői is" - hangsúlyozza a tanulmány egyik szerzője, Josef Settele, a lipcsei Helmholtz Környezetkutatási Központ kutatója.