Kevesebb alvás kell a mutánsoknak

Közismert, hogy egyes emberek jóval kevesebb alvással is beérik, mint mások. Amerikai kutatóknak a Science-ben megjelent tanulmánya szerint ez a tulajdonság - legalább részben - genetikailag meghatározott.

Noha az alvás az élethez nélkülözhetetlen folyamat, az alvást szabályozó agyi áramkörök és az összetett folyamatban részt vevő sejt-, illetve molekuláris szintű mechanizmusok még mindig kevéssé ismertek. Az alvás vagy az "alvásszerű" viselkedés jószerivel az összes eddig tanulmányozott állatnál megfigyelhető. A teljes alvásmegvonás végzetes lehet, és még a részleges alvásmegvonás is súlyos gondolkodásbeli, hangulati és egészségügyi következményekkel jár.

A San Franciscó-i Kaliforniai Egyetem neurológiai tanszékének kutatói - más egyetemek kutatóival együttműködve - fölfedeztek egy olyan genetikai mutációt, amely a jelek szerint legalább részben felelős azért, hogy a hordozóknak néhány órával rövidebb alvásra van szükségük a szokásos nyolc óránál.

A kutatók szerint ez a mutáció viszonylag ritka, tehát valószínűleg nem lehet ráfogni például azt a szokást, ha valaki sokáig szeret éjjel tévézni vagy olvasni. A tanulmány azonban mindenképpen új támpontokat ad az alvás emberi egészségre gyakorolt hatásainak tanulmányozásához.

Ying He és munkatársai egy olyan családot vizsgáltak, amelyben az anya és lánya rendszeresen nagyjából hat órát aludt éjszaka. Miután a kutatók az előzetes vizsgálatok alapján meghatározták család tagjainál az alvással kapcsolatba hozható gének szekvenciáját, azt tapasztalták, hogy a DEC2 jelű gén egyik változata csak az anyában és a lányában fordult elő, a többi rokonban nem.

Ez a gén egy úgynevezett transzkripciós represszor, ami azt jelenti, hogy gátolja bizonyos más gének kifejeződését, és korábban már kiderült róla, hogy szerepet játszik a cirkadián (nagyjából 24 órás) ritmusok szabályozásában.

A mutáns gén megfelelője egerekben is előfordul, ezért a kutatók a következő lépésben összehasonlították a mutációt hordozó és a normális egerek alvási ciklusait és agyi aktivitását. A mutáns egerek nemcsak kevesebbet aludtak - gyakoribb ébrenléti periódusokkal -, hanem kevesebb időre volt szükségük, hogy kiheverjék egy alvásmegvonási időszak következményeit. A kutatók ecetmuslicákban is fölfedeztek hasonló mutációkat, amelyek szintén megrövidült alvási időszakokhoz vezetnek.

A szerzők szerint a mutáns állatok hasznos új modellként szolgálhatnak az emberi alvás tanulmányozásához. Az alvás minőségét és mennyiségét szabályozó mechanizmusok megértése a jövőben megnyithatja az utat olyan módszerek fejlesztése előtt, amelyek megkönnyítik az alvászavaros kórképekben szenvedő betegek életét.

Forrás: Science / AAAS