Egy fehérje védhet meg a gyomorfekélytől

A gyomorfalat bélelő hámréteg felszínén olyan fehérjét sikerült azonosítani, amely kulcsfontosságú lehet a gyomorfekélyt is okozó baktérium elleni védekezésben: a felfedezés részben magyarázatot adhat rá, hogy az átlagosan minden második emberben jelenlévő bakteriális fertőzés miért marad tünetmentes egyeseknél, és miért betegít meg másokat.

A Helicobacter pylori nevű baktérium az emberek szájüregében és gyomor-bélrendszerében élő, a népesség jelentős részében jelenlévő baktériumfaj. A gyomornyálkahártya idült gyulladását okozza, a gyomorfekély kialakulásának egyik leggyakoribb kockázati tényezője, és szerepe lehet a gyomorrák létrejöttében is. Szennyezett étel vagy piszkos kéz útján feltehetőleg emberről emberre terjed: aki egyszer már elkapta a fertőzést, az élete végéig hordozhatja a kórokozót. Kimutatására a kilégzéses teszt vagy a gyomortükrözés során vett nyálkahártya-szövetminta vizsgálata alkalmas, a baktérium pedig antibiotikumok adásával irtható ki a szervezetből.

A svéd Sahlgrenska Academy (Göteborg Egyetem) kutatói legújabb tanulmányukban olyasmire bukkantak, ami legalább részben megmagyarázhatja a gyomorfekély kialakulására való hajlamban tapasztalható egyéni különbségeket. Kiderült, hogy a gyomorfalon lévő, a baktérium ellen védő fehérjék eltérő hosszúságúak lesznek az egyes személyekben: részben ez lehet a magyarázata annak, hogy a baktériumfertőzés hatására az egyik embernél súlyos gyomorfekély alakul ki, másnál viszont mindez csak enyhébb lefolyású vagy akár teljesen tünetmentes marad.

Részletesebb információkat itt olvashat magyar nyelven