Kísérlet: javítja a memóriát a mobilozás

Egy Alzheimer-kórral foglalkozó szaklapban megjelent új tanulmány szerint a mobiltelefonok rádióhullámai segíthetnek a betegséget okozó fehérjegócok eltüntetésében. Az egereken végzett és mobilcégektől független kutatás szerzői szerint az eredmények az embereknél is érvényesek lehetnek, ez azonban még korántsem biztos.

Gary Arendash és munkatársai 96 egeret vizsgáltak úgy, hogy ketreceiket egy mobiltelefonjelet kibocsátó antenna körül helyezték el (lásd a képen). A ketrecek mindegyike egyforma távolságban helyezkedett el az antennától, a jelet pedig minden nap olyan erősségűre állították, amennyi egy kétszer egy órán tartó telefonálás közben érné az emberi szervezetet. Az állatok többségénél genetikailag módosítással elérték, hogy agyukban jelen legyenek azok a fehérjék (béta-amiloid plakkok), amelyek idősebb korban memóriaromláshoz és az Alzheimer-kór megjelenéséhez vezethetnek emberekben. Néhány egeret viszont egészségesen hagytak, így az elektromágneses sugárzás normál memóriára gyakorolt hatását is mérni tudták.

A kilenc hónapig tartó kísérlet során a béta-amiloid fehérjék eltűnését tapasztalták azoknál az Alzheimer-kóros egereknél, amelyeknél még a betegség kialakulása előtt kezdték meg a sugárzást. További eredmény, hogy a sugárzást követően az Alzheimer-kórrál már rendelkező, idősebb egereknél is eltűntek a memóriaproblémák. Ez a hatás a kutatók szerint annak köszönhető, hogy a rádióhullámok megemelték az agy hőmérsékletét, ami a fehérjék idegsejtekből történő kiválásához vezetett. Az egészséges egerekben emellett azt is megfigyelték, hogy a sugárzás hatására fokozódott az agyi aktivitásuk - olvasható a LiveScience oldalán.

A sugárzást követően egyébként a teljesen egészséges egereknél is memóriajavulást tapasztaltak, ami több nap elteltével volt mérhető (emberek esetében ugyanez éveket venne igénybe). A kutatás szerzői szerint a rádióhullámokkal az emberi agyban is hasonló hatást lehetne elérni: a problémát az jelenti, hogy az egérkísérletek eredményei nem mindig fordíthatóak le egy az egyben az emberi szervezetre, másrészt az elektromágneses sugárzás és az agytumorok kialakulásának kapcsolata sem teljesen tisztázott még. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint a mobiltelefonok használata biztonságosnak tekinthető, de még nem zárultak le a rákkockázatot kutató vizsgálatok.

A Journal of Alzheimer's Disease című folyóiratban megjelenő tanulmányt az amerikai Nemzeti Egészség Intézetek egyik tagja, a National Institute on Aging és Dél-Florida Egyetem Alzheimer Intézete támogatta.