Az épülő Égi Udvar miatt Közép-Európa vezető reptere lehet Ferihegy

2010.05.10. 17:24

Hatvan évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit a magyar főváros nemzetközi repülőtere. Azóta újabb terminálok épültek és jelenleg is intenzív fejlesztések zajlanak a légikikötőben. Az évforduló kapcsán felidézzük a múlt legfontosabb mérföldköveit, valamint bemutatjuk a jövő korszerű, épülőfélben lévő terminálját, a SkyCourt-nak, vagyis az Égi Udvarnak nevezett létesítményt, mely a remények szerint Közép-Európa vezető légiforgalmi központjává teszi majd Ferihegyet.

Hatvan évvel ezelőtt, 1950. május 7-én szállt le az első, Budaörsről átrepülő Li-2-es utasszállító repülőgép Ferihegyen, és ezzel kezdődött a polgári repülés a mai repülőtéren. Az első évben még mindössze 7133 utast indított és fogadott Ferihegy, ma ez a szám meghaladja az évi nyolcmilliót.

A Ferihegyi repülőtér mai területét már 1938-ban kijelölte a főváros egy polgári-katonai repülőtér céljaira, azonban a II. világháború közbeszólt. Ferihegyen - bár megindult az ifj. Dávid Károly által tervezett utasforgalmi épület kivitelezése - elsősorban a Magyar Királyi Légierő és a Repülő Kísérleti Intézet hangárjai épültek meg, civil utasforgalom alig volt.

A repülőteret 1944-ben több szövetséges bombatámadás érte, emiatt csak 1950-re épült újjá, és május 7-én fogadta az első Li-2-es (az amerikai Douglas DC-3 Dakota típusú gép szovjet licencváltozata) utasszállító gépet. Az akkori repülőtérnek 1500 méter hosszú betonozott futópályája volt, amelyet később a sugárhajtású gépek miatt fokozatosan meghosszabbítottak. 1958-ra épület meg mai teljes hosszában, vagyis 3000 méteren az 1-es futópálya.

 

Forrás: Temesvári Péter és Budapest Airport

A mai egyes terminál jellegzetes tornyai köszöntötték évtizedeken át a Budapestre repülővel érkezőket. A műemléknek nyilvánított épületkomplexum felújítása után is megőrizte eredeti arculatát

Forrás: Temesvári Péter és Budapest Airport

Az 1-es terminál a Google Maps műholdképén. A tervezők elgondolása szerint az épületek egy repülőgéptörzsét és szárnyait, míg a tornyok a két motort ábrázolják felülnézetből

Forrás: Temesvári Péter és Budapest Airport

Napjainkban az 1-es terminál és környéke elsősorban a fapados járatokat és a teherszállító gépeket fogadja. Ez utóbbiak közül a legjelentősebb a luxemburgi Cargolux légitársaság, mely a jelenleg legnagyobb méretű, Ferihegyre rendszeresen járó géptípussal, a Boeing 747 Jumbo-val bonyolítja le forgalmát

1974-re az utasforgalom meghaladta az évi egymillió főt, és a mai 1-es terminál már nem győzte a forgalmat. Emiatt 1977-ben megkezdődtek az új irányítótorony, a párhuzamos 2-es futópálya (3700 m) és az új műszaki bázis, a javítóhangárok építése. 1985-ben készült el a mai 2A terminál épülete (24 000 m2), amely napjainkban a schengeni járatok utasait kezeli. A folyamatosan növekvő forgalom miatt további fejlesztésekre volt szükség, így 1998-ban adták át a mai 2B terminált (30 000 m2).

2002-ben jelentős szervezeti változás is történt a repülőtéren, az addigi Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságból (LRI) kivált a légiforgalmi irányítás (HungaroControl), és megalakult a repülőteret jelenleg is üzemeltető Budapest Airport Zrt. A privatizációt követően 2006. januárjától brit irányítás alatt működött a Budapest Airport Zrt., majd 2007 júniusától  a német HOCHTIEF AirPort (jelenleg HOCHTIEF Concessions AG) vezette nemzetközi konzorcium vette át a részvények 75 %-át, míg a részvények 25% +1 szavazatnyi része a magyar állam tulajdonában maradt.

Az új tulajdonos összesen 261 millió euró (75 milliárd forint) értékű fejlesztési projektre vállalt kötelezettséget. A BUD Future nevű fejlesztési program központi eleme, a 40 000 m2 alapterületű új központi utasforgalmi csarnok, a SkyCourt (Égi Udvar) már épül, és várhatóan az év végétől összeköti a 2-es terminál két szárnyát.

Forrás: Temesvári Péter és Budapest Airport

Így néz ki jelenleg a SkyCourt építési területe

A ferihegyi 2-es terminál ugyanis az elmúlt években - nyári csúcsidőszakokban - elérte kapacitásának felső határát, a fejlesztés így elkerülhetetlenné vált, ezt egyébként a privatizációs szerződés is előírta. A SkyCourt egy sor olyan létesítményt jelent, amelyek az utasok gyorsabb és kényelmesebb kiszolgálását teszik lehetővé:

- 28 új utasbiztonsági csatorna,
- 50 új határátlépő pont,
- 21 új beszállókapu,
- 80 új utasfelvételi (check-in) pult,
- 16 új önkiszolgáló jegykezelő automata.

Forrás: Temesvári Péter és Budapest Airport

Egy sor egyéb más fejlesztés mellett az elmúlt években megújult mindkét futópálya fénytechnikai rendszere is

Miközben a világ számos nagy repülőterén külön infrastrukturális fejlesztéseket hajtottak végre annak érdekében, hogy a világ jelenlegi legnagyobb repülőgépét, az Airbus A380-ast fogadni tudják, addig Ferihegyen ezt még csak tervbe sem vették. A két, teljes fedélzeti szinttel rendelkező óriásgéphez nem épülnek tehát utashidak, így ha a jövőben egy ilyen gép hazánkba látogat, akkor csak a forgalmi előtéren nyílik majd lehetőség a kiszolgálására.


A SkyCourt földszinti indulási oldalán üzletek, a félemeleten pedig éttermek, kávézók és bárok széles választéka várja majd a vendégeket. A 2-es terminál kereskedelmi területe a jelenlegi duplájára bővül az új terminál épület teljes átadása után. Hatalmas ablakok, modern építészeti megoldások és lélegzetelállító kilátás gondoskodik majd arról, hogy a SkyCourt minden látogatót lenyűgözzön, és az Europa Nostra építészeti díjat elnyerő 1-es terminál mellett a 2-es terminál is méltó légi kapuja legyen Magyarország fővárosának.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK