1588 kilométer 1 liter üzemanyaggal

Minden eddigi magyar rekordot megdöntő eredményt ért el a közelmúltban a németországi Lausitzban megrendezett 2010-es Európai Shell Eco-marathonon a Kecskeméti Főiskola csapata által épített különleges, karbonszálas anyagból készült jármű. A leginkább egy guruló torpedóra hasonlító saját építésű szerkezet ugyanis a versenyen futott körök alapján 1588 kilométert is meg tudna tenni egy liter 95-ös oktánszámú benzinnel.

A jármű szinte minden egyes elemét a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karán tervezték, és a csavarok, valamint egy-két bonyolult alkatrész kivételével a főiskolán vagy a támogatók műhelyeiben kifejezetten erre a versenyre készítették, beleértve magát a belsőégésű motort is. A jármű nagy előnye a karosszériában rejlik, amely a modellezők tapasztalatainak felhasználásával karbonszálas anyagból készült. A versenyen kiderült, hogy a kecskemétieké volt a mezőny legkönnyebb járműve, a hivatalos mérlegelés szerint mindössze 20 kilogramm. Áramvonalas formáját a főiskolán elvégzett tesztek alapján alakították ki.

A Megameter nevet viselő jármű igazi futurisztikus jelenség. Mondhatnánk szivar vagy elnyújtott csepp formájúnak, amely nem hasonlít a ma használatos járművekre, még a Forma 1-es gépekre sem. Teljes egészében a feladatra tervezték, vagyis arra, hogy 1 liter üzemanyaggal minél nagyobb távolságot tudjon megtenni, ezért a pilóta kényelme másodlagos szempont volt. A kis súlyú sofőr fekve tud elhelyezkedni a járműben, és jól kell értenie a motorhoz, mert előfordulhat, hogy verseny közben is állítania kell a paramétereken. Az első pilóta maga is részt vett a motor tervezésében, építésében. Érdekesség, hogy a másodpilóta egy gépészmérnök hallgató lány volt.

A felkészülés

Az elmúlt időben a Kecskeméti Főiskola műszaki karának hallgatói több járműépítő versenyen is sikerrel szerepeltek, az elektro- és pneumobilok mezőnyében már harmadik éve ott vannak a legjobbak között. Ez adott ösztönzést arra, hogy az Eco-marathonon is próbára tegyék tudásukat, szervezőképességüket.

Forrás: Kecskeméti Főiskola GAMF

A siker egyik titka, hogy a jármű nagyon könnyű, mindössze 20 kilogramm tömegű

A csapat szervezése tavaly nyáron kezdődött, elsősorban azokból a fiatalokból, akik a korábbi versenyeken is részt vettek. A dr. Bagány Mihály főiskolai tanárral együtt 13 főt számláló csapat tagjainak bőven jutott feladat: voltak, akik a jármű tervezésében, építésében, fejlesztésében vettek részt, mások támogatókat próbáltak felkutatni, honlapot készítettek, vagy a kiutazást szervezték.

A verseny

A versenyre épített járművek két fő kategóriában indultak. A prototípus kategóriában nem kellett a kényelmi és egyéb szempontokat figyelembe venni, csak a hatékonyságra kellett összpontosítani, ezért itt már az eddigi versenyeken is meglehetősen futurisztikus megjelenésű autók születtek. A kecskemétiek járművén már első pillantásra látszik, hogy ebben a kategóriában indult. A másik kategória az úgynevezett UrbanConcept, amelyben olyan autók versenyeznek, amelyek akár városi közlekedésre is alkalmasak lennének.

A versenyen természetesen nem kellett ezer kilométert körözniük a járműveknek, a közel 25 és fél kilométernyi táv megtételéhez szükséges üzemanyagból számították ki, hogy mennyire lenne elegendő 1 liter. A megadott távot 51 perc alatt kellett teljesíteni, így jön ki az előírt 30 km/h-s átlagsebesség.

Az Európai Eco-Marathont 2010. május 6-ára, csütörtökre és 7-ére, péntekre tervezték, ám az időjárási körülmények miatt a csütörtöki versenynapot előrehozták szerdára. A Kecskeméti Főiskola csapata a szerdai szeles nap ellenére új magyar csúccsal, 1035 km/l-rel szelte át az áhított 1000 km/l-es álomhatárt, így "félidőben" összetettben a 13. helyen álltak, ami a belsőégésű járművek között a 7. helyezést jelentette.

Forrás: Kecskeméti Főiskola GAMF

A sofőr kényelme csak másodlagos szempont volt

A pénteki nap hozta a végeredményt, a jobb időjárási körülmények és a beállítások módosításával a GAMF-os fiúk és lányok magasan túlszárnyalták az elvárásokat az 1588 km/l-es fogyasztással. A hivatalos eredménytáblán a több mint 150 nevezőből értékelhető eredményt felmutató 81 csapat közül 18., illetve a benzines kategóriában 54 versenyző közül  a 8. helyen zárhatott az újonc csapat. A magyar csapat már az előzetesen remélt ezer kilométeres eredménnyel is megdöntötte volna a 282 kilométeres magyar rekordot, ezzel pedig jócskán meg is haladta.

Bár a kecskeméti főiskolások először indultak az Eco-marathonon, eredményük igazán figyelemreméltó kutatás-fejlesztési siker. Szakemberek szerint az 1000 km/l-es fogyasztást általában csak 5-10 év tapasztalat után lehet felülmúlni. Járművüket régóta versenyző, nagy tapasztalattal rendelkező csapatok is megcsodálták, hiszen ilyen könnyű jármű még nem indult a versenyen. Saját építésű belsőégésű motorjuk üzemstabilan működött már a teszteken is, és a versenyen sem volt rá panasz.

Forrás: Kecskeméti Főiskola GAMF

Ez az apró motor felel a meghajtásért

A jövő

2011-ben az idei tapasztalatok hasznosításával a kecskeméti csapat várhatóan újra ringbe száll. Bíznak benne, hogy a jelenlegi konstrukcióval, további mérések és tesztelések után egy pontosabb elektronikus vezérléssel  - reális célkitűzésként - akár a 2000 km/l  is megvalósítható.

A nagyszerű eredmény gyakorlati jelentőségét az adja, hogy a Daimler-Benz kecskeméti gyárépítése kapcsán felértékelődött a magyar járműipari fejlesztések szerepe, beleértve az üzemanyag-takarékos technológiákat is. Az ehhez hasonló hazai kutatás-fejlesztési eredmények fellendíthetik a magyar járműipart, igazi húzóágazattá téve azt.

A versenyen két másik magyar csapat is részt vett, közülük a győri Széchenyi István Egyetem három induló közül első lett a napelemes UrbanConcept kategóriában úgy, hogy a verseny történetében először sikerült járművükkel pozitív energiamérleggel zárni a versenyt. Az Óbudai Egyetem csapata pedig megjavítva tavalyi eredményét 333 kilométeres teljesítménnyel a benzines prototípus kategóriában 35., míg a prototípus kategória összesített versenyében 60. lett.     

A csapat honlapja:  www.eco-marathon.hu

A jármű tervezésében és megépítésében az alábbi személyek vettek részt: 

Dr. Bagány Mihály, főiskolai tanár
Bertalan Éva, gépészmérnök (tartalék pilóta)
Sebők Gergely, gépészmérnök
Tóth Gergely, gépészmérnök
Dugár Zsolt, gépészmérnök
Mécs Mikós, gépészmérnök (csapatkapitány)
Sipos Tamás, gépészmérnök
Kutasi Zoltán, gépészmérnök
Szobek János, műszaki menedzser
Nyúl Ferenc, műszaki menedzser
Szabó Ádám, gépészmérnök (pilóta)
Sipos Péter, mérnök informatikus
Vadász Éva Lilith, gépészmérnök

Forrás: Kecskeméti Főiskola GAMF

KAPCSOLÓDÓ CIKK