Ősmalackodással kezdődhetett az őshumor

Vágólapra másolva!
Honnan ered az ember egyik legfontosabb kincse, a humor? Valószínű, hogy testi megnyilvánulásokkal kezdődött, de hamar menekülési útvonallá vált. Egy afrikai hegyi népnél a nagy éhezések alatt összeeső, haldokló embereket egyszerűen kinevetik a többiek, így utasítva el a rájuk is váró halál tényét. A közösség feszültségeit levezető bolondsámánok művészete a komikusok, humoristák, bohócok, vígjátékszereplők előadásaiban él tovább. Dr. Pap János egyetemi docens (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) írása.
Vágólapra másolva!

Néhány hete egy magyarországi konferencián hangszerekről tartottam tudományos előadást, mely után sokan kértek akusztikai tanácsot. A rákövetkező nap a zenei humorról beszéltem, és később akivel csak találkoztam, vagy egy vidám történettel, vagy egy viccel, de legalább egy mosollyal próbálta meg viszonozni a közös nevetés örömét. Hangszereink tudománya többé már nem került szóba. Talán e történetből is kitűnik, hogy a nevetésre, a nevetést kiváltó humorra mindennél jobban áhítozunk.

Aki próbált már idegen társaságban viccelődni, megtapasztalhatta, hogy a humor, a humorosság relatív fogalom. Függ a kultúrától, az iskolázottságtól, nemtől, életkortól, személyiségtől, de még a hangulattól, a pillanatnyi egészségi állapottól is. Ráadásul olyannyira összetett, hogy számos kutató már mindent humorosnak vél, ami csak nevetésre ingerli az embert. Jómagam árnyaltabb nevetésokot értek humor alatt, amikor a nevetés, a jókedv kiváltó oka a megértés és elfogadás érzését is indukálja az emberben.

Van-e az állatoknak humora?

A nevetés az állatvilágban egyértelműen játékszignál. Az emberi humor pedig a szellem, az elme játéka. Az ember humorérzékénél fogva felismeri a valóság és az elvárás közötti sokszor áthidalhatatlan különbséget, és ez nemhogy elkeseríti, hanem inkább nevet rajta. Így jelezvén környezetének: a helyzet nem komoly, csak játék. A humoros keresése sokunknak életforma, ha akarom világnézet. A jó humor pedig a bölcsesség egyik formája - mondom nagy bölcsen.

A humor evolúciós gyökereit keresve a fejlettebb emlősöknél, különösen a fiataloknál csupán humorelemeket (például lökdösődés a játék során, elbújás-keresés) találni. Azonban elemi szintű jelbeszédre megtanított főemlősöknél viccesnek vélt jelenségeket figyeltek meg a kutatók, amelyek humorosságáról alkotott feltevést az állatok viselkedésének megváltozása megerősítette. Jennifer Gamble humorkutató azt feltételezi, hogy csak a fogságban tartott főemlősöknél beszélhetünk valamiféle humorérzékről. Nekik nem kell a létfenntartásukról gondoskodni, van idejük és kedvük, s persze elég eszük is "viccelődni".

Forrás: AFP

Az állatoknak azért nincs valódi humora, mert nem tudnak különbséget tenni egy dolog reális és irreális változata között. Mindig külön jelezniük kell játék közben, hogy a birkózás nem komoly, nehogy verekedéssé eszkalálódjon. A jelből már értenek, de csak abból. Sőt Paul McGee amerikai nevetéskutató szerint az 1-2 év alatti kisgyerekeknél sem beszélhetünk igazi humorról, csupán a humor elemeiről, illetve a felnőtteknek és a világ furcsaságaira adott válaszokról, de saját humorkreációkról még nem.

Min nevethettek őseink?

Nehezen megválaszolható az a kérdés is, min is nevethettek távoli őseink. Ám a humor történetét végigkövetve - és figyelembe véve azt is, min nevet ma egy átlagos állampolgár, ha lehántjuk róla a kultúra védőburkát -, fellelhetők a humor őselemei. Kezdjük talán a testi humorral: ha az ember J. C. Sears ötletét követve elgondol egy barlangban alváshoz készülődő Homo sapiens csoportot, nem lehetetlen elképzelni, mivel múlathatták az időt egy-egy gyümölcsfa letarolása után. A kellemetlen szagok talán nem zavarták annyira őket. Talán...

Igaz, Rolf de Heer ausztrál filmrendező helyi őslakosokkal fotografált, kőkori körülmények között játszódó Tíz kenu című alkotása ezt a hipotézist megcáfolja. Mint az alábbi filmrészleten látható, az egyik szereplő állj kiált, amikor elege lesz az előtte libasorban menetelők durrogtatásaiból. Nagy nevetgélés közepette szavaztatja meg, ki is menjen ezután a sor végén.

A nevetést a barlangban inkább a licit, a verseny, a kommunikáció új, "sajátos" módja válthatta ki. E hangoskodó játék (a "durrogtatás") átalában a férfiattribútumok közé tartozik mind a mai napig. Köztudott, hogy az állatvilágban a nagyobb hang a test határainak kiterjesztésével, az erő fitogtatásával, valójában evolúciósan az energiatakarékossággal függ össze. Mennyivel egyszerűbb odaugatni, és úgy elűzni a vetélytársat, mint életre-halálra megküzdeni vele. Rivalizálásként is felfoghatnánk tehát e barlangi "hangoskodást", de valószínűbb, hogy a hangok váratlanságukkal ijedtséget, meglepetést indukálhattak, mértékük vetélkedést szított, és az egész "bolondság" kuncogásban, nevetésben oldódott fel.

Biztos, hogy a barlangban rendesen böfögtek is. De a böfögés csak jelenünkben kapott "izgalmas" árnyalatot attól, hogy a nyugati féltekén a meg nem bocsátható akusztikai jelenségek közé tartozik, míg más kultúrákban elfogadott.

Őseink nevetésforrása lehetett minden ártalmatlan, a megszokottól eltérő dolog: valamiféle mozgásbeli furcsaság, szabálytalan artikuláció, szokatlan állat, furcsa emberi külső. A szexualitás is csak akkor válhatott "humorossá", ha valamiben eltért a megszokottól, vagy ha valamelyik aspektusa tiltva volt. (Még az ókori görögöknél sem olyan értelemben humorizáltak a szexszel, ahogy azt manapság teszik. Arisztophánész vígjátékaiban is, ami megengedett és természetes, az nem vicctéma.)

Az utánzás fontossága

Feltételezésem szerint a valódi humor őselemei a Merlin-Donald-féle verbalitást megelőző, a Homo erectus idejében létezett mimetikus kultúrával kapcsolhatók össze. Hiszen ma is milyen jókat nevetnek az emberek a paródiákon, az utánzásokon, és nincs férfiember, aki ne fejlesztett volna ki legalább két-három állatutánzó, esetleg malackodó hangot a hölgyek és a gyerekek "csodálatára". Az utánzásban ott van az a bizonyos parányi feszültség a valódi és az utánzat között. A dolog nem tökéletes, ellenben a legkarakteresebb tulajdonságok emelődnek ki. Jamie Uys filmjének, a Sivatagi show-nak kedves jelenete, amikor a sivataglakó öregek csettegő nyelven elmesélik és mutogatva eljátsszák a gyerekeknek néhány állat jellegzetes mozgását és hangadását. Az ausztrál őslakosok humoráról 1836-ban Darwin is feljegyezte, milyen tehetségesen utánozzák a környezetüket és mennyit mulatott a törzs az eljátszott történeteken.

Lillian Holt ausztrál antropológus szerint is a nevetés, incselkedés az őslakosok természetes életformája. De csak az fogékony erre a humorra, aki ott él közöttük, mivel ez egy kollektív művészet, a körön belül kell lenni, hogy érthető legyen. Busmanokkal együtt élő amerikai antropológusok is hasonló humorgazdagságról számoltak be. Ha tehát a kőkori viszonyok között létező népek kultúráját tekintjük, mindenütt találkozni játékkal, nevetéssel, humorral, utánzással, tréfával, incselkedéssel és sajátos "hangoskodással" is.

Ősi menekülési útvonal

Tudjuk, hogy a nevetés, a humor az eltávolodás, és így a problémákkal való megküzdés egyik ártatlannak számító eszköze is. (Az ártatlanságot óvatosan írom le, hiszen az irónia, szarkazmus az irodalomban és a politikában időtlen idők óta halálos fegyvernek számít.) Colin M. Turnbull antropológus az afrikai hegyi ik népnél élte meg, hogy a nagy éhezések alatt az összeeső, haldokló embereket az élők egyszerűen kinevették, így utasítva el a rájuk is váró halál tényét.

Forrás: AFP

A törzsi közösségekben a sámánok között gyakran találni "bolondsámánokat" (pl. heyoka, koshare), akiknek az a dolga, hogy összezavarják az ártó szellemeket. Másrészről az is feladatuk, hogy levezessék a közösségben keletkező feszültségeket, bohócarchetípusként magukra véve a közösség fonákságait, feloldhatatlan ellentmondásait, szembeszegüljenek a renddel, a kozmosszal, egy parányi káosz megteremtésével. Ezért érthetetlenül beszélnek, hátrafelé ülik meg a lovat, fordítva mozognak, bűvészkednek, furcsa dolgokat esznek és kelekótyán öltözködnek. Komikusok, humoristák, bohócok, vígjátékszereplők előadásaiban él tovább művészetük. És tovább él bennünk is, hogy a nevetés öröme segítsen elviselni az élet végességének és különösségének tudatát.