Optikai trükköt is használ az egyik legérdekesebben udvarló madár

A tereptárgyak rendezésével úgy építik meg lugasaikat a hím mályvapártás lugasépítők, hogy a tojók szemében nagyobbnak látszanak, mint amekkorák valójában, állapították meg ausztrál kutatók.

A lugasépítő madarak hímjei híresek arról, hogy saját készítésű lugasaikkal próbálják meg lenyűgözni a tojókat. A mályvapártás lugasépítők (Chlamydera nuchalis) vesszőfolyosó típusú lugast építenek, melynél a folyosó falát földbe szúrt faágak és fűszálak alkotják, bejáratát pedig tollakkal és különböző tárgyakkal díszítik. Ausztrál kutatók most egy teljesen új nézőpontból vizsgálták meg ezeket az építményeket, és meglepő eredménye jutottak: megállapították, hogy a hímek úgy készítik a lugasokat, hogy a tojó szemszögéből nézve a hím nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában. A tanulmány szeptember 9-én jelent meg a Current Biology című folyóirat honlapján.

A hatás csak egyetlen szemszögből működik: a hímek a folyosó megépítésével biztosítják, hogy a tojók megfelelő irányból érkezzenek a folyosó végén lévő kis területre, ahol a hím pózol. A hím ezt az udvart úgy rendezi be, hogy a kisebb méretű köveket helyezi a "bejárathoz" közelebb, a nagyokat pedig távolabb. Ennek kettős célja is lehet, az egyik, hogy így esztétikusabban nézzen ki az udvar. A másik - ha feltételezzük, hogy alapjában véve a madarak is hasonlóképp látják a világot, mint mi -, hogy a belépő tojó számára az udvar kisebbnek, így a benne álló hím pedig nagyobbnak tűnhet, mint valójában.

Forrás: Wikimedia Commons
A madarak minden számukra tetszetős tárgyat felhasználnak a lugas dekorálásához, legyen az akár egy üvegcserép vagy egy játékkatona

A kutatók feltételezéseiket azzal igazolták, hogy átrendezték az udvarlás színterét, és a nagyobb köveket előrehozták, az aprókat pedig hátratették. Az elrendezés annyira fontos volt a madaraknak, hogy a hímek többnyire 3 napon belül visszacserélték a köveket. Az eredmények alapján a mályvapártás lugasépítő az egyetlen olyan állatfaj (az emberen kívül), amely mások vizuális megtévesztésére különleges díszletet készít, mondta John Endler, az ausztrál Deakin Egyetem kutatója.

A lugas dekorálásának fontosságát a szaporodási siker növekedésével korábban már igazolták a kutatók, s most egy olyan kísérletet terveznek, amellyel bebizonyíthatják a méretarányok hasonló szerepét.