Rohamoznak az immunsejtek - film

neutrofil
Steril gyulladások olyan szövetsérüléseknél, szövetelhalásoknál alakulnak ki, ahol nincs fertőzés. Ilyenkor az immunrendszer neutrofil granulocitái sietnek a helyszínre, hogy begyógyítsák a sérüléseket. Kanadai kutatóknak különleges mikroszkópos eljárással először sikerült lefilmezniük az immunsejtek vándorútját.

A mikrobák okozta fertőzések mellett immunrendszerünk akkor is reagál, amikor a szöveteket fizikai károsodás éri, vagy egy szövet sejtjei, szövetei kezdenek elhalni. Ez az úgynevezett "steril gyulladás" kivörösödést, helyi forróságot, duzzadást és fájdalmat okozhat. Az ilyen jellegű immunválasz főszereplői a fehérvérsejtek közé tartozó neutrofil granulociták. Ezek sokféle molekuláris "fegyverrel" vannak fölszerelve, amelyek hasznosak a kórokozók elleni harcban, de maguk is károsíthatják a szöveteket.

Kanadai kutatók azt vizsgálták, hogyan jutnak el a neutrofil granulociták a gyulladások helyszínére a szervezetben. Braedon McDonald, a Calgaryi Egyetem immunológusa munkatársaival fluoreszkáló fehérjékkel jelölte meg a sejteket és különleges mikroszkóppal először tette láthatóvá a steril májgyulladásban szenvedő egerek sejtjeit.

A videón lévő jelenetek azt mutatják be, hogyan vándorolnak a neutrofil granulocitáknak nevezett immunsejtek (zöld) a gyulladás helyére (piros) az egérmodellben. A kutatók ezeket a felvételeket elemezve állapították meg, miként jutnak el ezek az erősen "felfegyverzett" sejtek az úti céljukhoz az ereken át (kék) anélkül, hogy járulékosan károsítanák az egészséges szöveteket. A videót az egyik szerző, Paul Kubes magyarázata kíséri (angolul)

A kutatók azt tapasztalták, hogy a gyulladás helyére "hívott" neutrofil granulociták a véredényeken keresztül sietnek a helyszínre és nem közvetlenül az egészséges szöveteken át, ahol esetleg károsíthatnák az ép sejteket is. A Science folyóiratban megjelent tanulmány szerzői többféle jelzést is azonosítottak, amelyek úti céljuk felé vonzzák és irányítják a neutrofil granulocitákat. Ezek közé tartoznak azok a mitokondriális fehérjék, amelyek az új gyulladásgátlók célpontjai lehetnek.

Forrás: Science/AAAS