A jó tudomány jövője - Csíkszentmihályi Mihály előadása az MTA-n

2011.05.17. 10:45

Csíkszentmihályi Mihály világhírű pszichológus-kutatónak az Akadémián tartott hétfői előadása az emberi közösségek hatótényezőiről, a kiteljesedett életről és tudományról való együttgondolkodásról szólt. A "jó tudomány" nem csupán elkötelezett tudósok felismeréseinek összessége, hanem forrása annak a boldogságfogalomnak, amellyel a jövőbe vetett bizalom kiépülése leírhatóvá válik.

Az Egyesült Államokban élő magyar származású pszichológusprofesszor a híres áramlatelmélet, a "flow" atyja. A flow olyan állapotot jelent, amikor az ember teljesen elmélyül abban a tevékenységben, amit csinál. A koncentrálás és a kontroll érzése ekkor nagyon magas, és úgy érzi, mintha egy energiabomba lenne, mintha a mindennapi problémák megszűnnének, a gondjai háttérbe szorulnának. Minél több flow élményben van részünk életünk során, annál értelmesebbnek és boldogabbnak érezzük életünket.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Csíkszentmihályi Mihály

Csíkszentmihályi és munkatársai a tudomány különböző területein tevékenykedő 49 tudóstól (akik közt Nobel-díjas is akadt) kérdezték meg, mit tartanak a legfőbb értékeknek a tudomány jövője szempontjából, azaz mi adhatja a legtöbb flow élményt a ma diákjai, jövő kutatói-tudósai számára. A válaszadók öt fő értéket emeltek ki. A kutatásból az is kiderült, hogy a férfiak és a nők nem egyformán súlyozzák az értékek fontosságát.

Az öt fő érték a következő volt (zárójelben a fontosság a férfi és a női válaszolók számára, százalékban): emberi kapcsolatok (68/50), család (45/61), érdeklődés, lelkesedés (55/44), függetlenség (39/44), társadalmi tényezők (42/39).

Az emberi kapcsolatoknál a megkérdezettek kiemelték az ösztönzés, az érzelmi támogatás fontosságát. Az érdeklődésnél azt ajánlották az ifjú kutatóknak, hogy ne pénzért menjenek kutatói pályára, hanem a munka okozta örömért. A társadalmi tényezőknél fontosnak tartották többek közt a tudás átadásának módját.

Csíkszentmihályi professzor az előadás végén kifejezte reményét, hogy az ifjú tudósoknak legalább annyi flow élményben lesz részük, mint amennyiben neki volt a pályája folyamán.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Csíkszentmihályi Mihály

Csíkszentmihályi Mihály Széchenyi-díjas pszichológus, pedagógus, egyetemi tanár, az MTA külső tagja. 1934-ben született Fiumében. 22 éves kora óta az Egyesült Államokban él. Nevét az áramlatelmélet, a "flow" leírása tette világhírűvé. Martin Seligman, az Amerikai Pszichológiai Társaság korábbi elnöke a "pozitív pszichológia" vezető kutatójának nevezte.

Fő művei magyarul:

Flow = Az áramlat : a tökéletes élmény pszichológiája. 1997 (legújabb kiadás 2010), Budapest, Akadémiai Kiadó
És addig éltek, amíg meg nem haltak : a mindennapok minősége. 1998, Budapest, Kulturtrade Kiadó
A fejlődés útjai : a harmadik évezred pszichológiája. 2007, Budapest, Nyitott Könyvműhely
Kreativitás : a flow és a felfedezés, avagy a találékonyság pszichológiája. 2008, Budapest, Akadémiai Kiadó
Az öröm művészete : flow a mindennapokban. 2009, Budapest, Nyitott Könyvműhely
Jó üzlet : vezetés, áramlat és az értelem keresése. 2009, Győr, Lexecon
Tehetséges gyerekek : flow az iskolában. 2010, Budapest, Nyitott Könyvműhely



KAPCSOLÓDÓ CIKK