Ellenállóak a méreggel szemben a mutáns és hibrid egerek

Az evolúció folyamán a rágcsálók egy gén megváltozásával váltak ellenállóvá az ellenük bevetett méreggel szemben. Egy most megjelent új kutatás szerint a házi egereknél egy másik egérfajtól átvett gén révén is kialakul a rezisztencia.

A rágcsálók irtására jelenleg a legelterjedtebben a véralvadásgátló warfarin nevű vegyszert használják. Az állatok azonban az utóbbi időben jelentős mértékben ellenállóvá váltak a méreggel szemben. Ennek oka, hogy mutációk következtek be a K-vitamin újrahasznosításáért és a véralvadásért felelős génjükben.

A Current Biology folyóirat legújabb számában egy másik, meghökkentő módon kialakult rezisztenciáról számolnak be a kutatók. Az európai házi egér (Mus musculus domesticus) bizonyos esetekben meglehetősen szokatlan módon jutott a rezisztenciáért felelős génhez: hibridizáció révén átvette az algériai egértől (M. spretus).

"A házi egér nemcsak a szokásos módon vált ellenállóvá a patkányméreggel szemben, hanem egy nagyon szokatlan módon is: egy különálló egérfajjal való kereszteződés révén, mely fajtól mintegy 1,5-3 millió éve vált el" - mondja Michael Kohn, a Rice Egyetem kutatója.

A felfedezés azt mutatja, hogy - a mikrobákhoz hasonlóan - az állatoknál is több módja létezik az új tulajdonságok kifejlődésének: a fajon belül létrejövő új mutációk révén és a fajok közötti génátadással, mondják a kutatók. Ez arra is magyarázatot ad, miként verik vissza oly gyorsan és látszólag könnyedén a rágcsálók a kiirtásukra tett legnagyobb erőfeszítéseket is.

A kutatók a K-vitamin epoxid-reduktáz (VKOR) enzimkomplex evolúcióját vizsgálva jöttek rá a rezisztenciaátadás különös módjára. Laboratóriumi kísérletekkel is megerősítették, hogy az algériai egérből származó génváltozat valóban ellenállóvá teszi a warfarinnal szemben a házi egereket. Kohn csoportja úgy véli, hogy a M. spretus természetes módon ellenálló a warfarinnal szemben. Amikor az algériai egérben lévő génváltozat a két faj közötti hibridizációval átkerült a házi egérbe, akkor ez utóbbi is felkészült a warfarinrezisztenciára.

Hogyan hibridizálódhatott a házi egér az algériai egérrel? Ebben egyértelműen szerepet játszik az emberi befolyás. "Mi nemcsak bevetettünk egy olyan mérget, amely időlegesen megnövelte a hibrid egerek rátermettségét a szüleikkel szemben, ami végül elősegítette a warfarinrezisztencia-gén egyik fajból a másikba történő átadását, de ráadásul össze is hoztuk a két egérfajt a mezőgazdaság elterjesztésével a közel-keleti termékeny félholdról" - mondja Kohn.

A kutatások nagyon fontosak a rezisztencia kialakulásának és elterjedésének megértésében. Az evolúciós folyamatok tisztánlátásával egy lépéssel mindig megelőzhetjük a rezisztencia kialakulását olyan élőlényeknél, amelyek egyedszámát kívánatos bizonyos határok között tartani.