Valóságos élő kövület az új csendes-óceáni angolnafaj - videó

2011.08.17. 16:23

A legrégebbi fosszilis angolnáknál is kezdetlegesebb az új angolnafaj, amely csak egy csendes-óceáni víz alatti barlangban fordul elő.

Az angolnafaj első egyedét, egy 18 centiméteres nőstényt a Palaui Köztársaság egyik szigetének közelében, egy partmenti sziklaszirt 35 méter mélységben lévő barlangjában fedezték fel tavaly márciusban. A kutatók végül kézi hálók és lámpák segítségével összesen nyolc egyedet gyűjtötték be, amelyeken genetikai vizsgálatokat végeztek, hogy megállapítsák helyüket az angolnák evolúciós fáján. A DNS-vizsgálatok tanúsága szerint valódi angolnákról van szó. A felfedezésről a Proceedings of the Royal Society B brit tudományos folyóiratban számoltak be amerikai, japán és palaui kutatók.

Az apró barna halak a tizenkilenc családba tömörülő 819 jelenkori angolnafaj nagyon kevés anatómiai jellegzetességével bírnak, ugyanakkor sokban hasonlítanak a korai mezozoikumban élt primitív angolnákhoz. Így például aránytalanul nagy a fejük, és rövid, összelapított törzzsel rendelkeznek. Gallérszerűen elhelyezkedő nyílások vannak a kopoltyúikon, s megtalálható esetükben a felső állkapcsukon az úgynevezett állközötti csont, a praemaxilla.

"Némely vonatkozásban sokkal primitívebb, mint a jelenkori angolnák, más szempontból pedig még a legrégebbi ismert fosszilis angolnáknál is kezdetlegesebbek. Ez azt jelenti, hogy valóságos élő kövületről van szó, anélkül, hogy léteznének fosszilis leleteik" - írják tanulmányukban a kutatók.

Az új faj a Protoanguilla palau nevet kapta, és egy teljesen új családba sorolták a kutatók. A fajnév a görög protosz szóból származik, ami szóösszetételekben ősit, eredetit, elsőt jelent, a latin eredetű anguilla pedig angolnát.

A kutatók megrajzolták az angolnák családfáját is, hogy meghatározzák, mikor vált el rokonaitól a Protoanguilla palau. A kutatócsoport szerint ez körülbelül kétszázmillió évvel ezelőtt történt, amikor a dinoszauruszok uralma megkezdődött bolygónkon. Az angolnát csupán az adott csendes-óceáni barlangban találták meg, ám a biológusok szerint a Protoanguilla palau valamikor lényegesen elterjedtebb lehetett, mivel a víz alatti szirt mindössze 60-70 millió évvel ezelőtt alakult ki.

Cikkajánló