Lebukott a madárevő dinoszaurusz

Korábbi őslénytani leletek alapján a paleontológusok már régóta feltételezték, hogy a dinoszauruszok alkalomadtán madarakkal is táplálkoztak. Az első közvetlen bizonyítékot kínai kutatóknak sikerült meglelniük, akik egy mikroraptor gyomrában madárcsontvázat fedeztek fel.

A Kína észak-keleti részén előkerült fosszíliáról az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóiratában, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában jelent meg tanulmány.

A Microraptor gui a kora kréta időszakban élt érdekes teremtmény volt: a parányi, a galambnál alig valamivel nagyobb ragadozó két pár szárnnyal rendelkezett, amelyeket hosszú tollak borítottak. A kis dinoszaurusz inkább a siklórepülésben, mint valódi szárnyalásban jeleskedett, zsákmányát valószínűleg egészben nyelhette le, szája ugyanis kevéssé volt alkalmas a rágásra - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

A lenyelt madárból mindössze a bal szárnya és a két lába maradt fenn, ez kevés, hogy pontosan beazonosítsák. A Kínai Tudományos Akadémia paleontológusai szerint a zsákmány egy ősi, a kréta végén kihalt alosztályához, az Enantiornithesek közé tartozhatott.

A madár nem temetődhetett be a Microraptorral együtt, mivel csontjait körülölelik a dinoszaurusz bordái. A kínai paleontológusok szerint a ragadozó maga ejtetett zsákmányul a madarat, nem valószínű, hogy dögevésre "fanyalodott" volna.

"Röptében kaphatta el, és egészben lenyelte, mint teszik ezt a modernkori ragadozók" - hangsúlyozták a szerzők.