Számos kutatás bizonyítja, hogy minél többet használja valaki az agyát, annál nagyobb az esélye, hogy szellemileg friss marad. Akik rendszeresen kihasználják agyi kapacitásaikat, azoknál később kezdődik el a különféle betegségek miatt előbb-utóbb csaknem mindenkinél bekövetkező öregkori elbutulás.

Forrás: AFP

A főként a nők körében népszerű keresztrejtvényfejtés és a legtöbbször férfiak által játszott sakk mellett a szellemi frissesség megtartását különböző fejtörőkkel és logikai játékokkal is lehet segíteni. Ezekből próbáltunk ki hármat.

A sakkhoz hasonló, de annál egy fokkal több szabadságot engedő stratégiai játék a Quoridor. A játékosok két bábuval és 10-10 akadállyal játszanak, a cél a bábu átjuttatása az ellenfél alapvonalához. Az előrejutást az akadályokkal lehet nehezíteni, de a másik játékost teljesen elzárni nem lehet. A játék során elég hamar kiderül, hogy csak úgy van esély a győzelemre, ha a játékos előre látja az ellenfél lépéseit, és spórol az akadályokkal. Ellenkező esetben könnyen labirintusba kerül, és mire kibotorkál, a másik már rég célba ért.

 

A Pylos társasjáték alap változata egyszerűbb a Quoridornál, így kisebbek is bátran próbálkozhatnak vele. A játékosok 15-15 golyót kapnak, ezekből felváltva helyezhetnek egyet-egyet a 4x4-es táblára. A cél egy gúla építése, a nyertes pedig az, aki a legutolsó építőkövet a táblára helyezi. A legegyszerűbb feltételeknél a gyerekek is hamar rájönnek, hogy annak fogy el hamarabb a golyója, aki a játékot kezdte. A szabályok azonban nehézségi szinttől függően bonyolíthatók, abban az esetben például, ha a saját építőkövekből sikerül négyzetet kirakni, két golyó levehető a tábláról. Ezért nem elég csak arra figyelni, hogy a saját golyók hova kerülnek, folyamatosan akadályozni kell az ellenfelet, hogy ne tudjon négy golyót egymás mellé helyezni.

A legérdekesebbnek a Katamino nevű játékot tartottuk, amely az ötéves gyerekeketől a 99 évesekig mindenkinek remek szórakozást ígér. Lehet egyedül és párban is játszani, különféle nehézségi fokozatokon. A fő cél meghatározott színes pentaminókkal (öt kockából összeálló elemekkel) kitölteni egy adott teret. A Katamino segít a gyerekeknek megérteni a geometria alapelveit, de a felnőtteknek is nagy kihívást jelentenek a nehezebb feladványok. A játék számos nemzetközi díj birtokosa, világszerte tucatszám vásárolják az iskolák.

Kutatások bizonyítják, hogy az idősebbek agya is képes alkalmazkodni az új kihívásokhoz. A rendszeres agytorna hatására mérhetően javul a logikus gondolkodás képessége és az információfeldolgozás sebessége. Ezeket rendszeres sétákkal kombinálva sokat lehet tenni az elbutulás fő oka, az Alzheimer-kór ellen.

(x) A fenti játékokat az [origo] játékboltban is meg lehet vásárolni.