Baumgartner 4 perc 22 másodpercet zuhant ernyő nélkül, ezzel nem döntötte meg Kittingernek ezt a rekordját. A repülésirányítóktól kiszivárgó információk szerint Baumgartner átlépte a hangsebességet, de ennek hivatalos megerősítésére még várni kell. A legmagasabb és a leggyorsabb ugrás rekordját sikerült megdöntenie. Az ugrásról írt összefoglalónkat itt olvashatja.
20.14
Az erős szelek megnehezítették Baumgartner dolgát, de végül épségben leszállt.
20.12
Kinyílt az ejtőernyő, hamarosan földet ér.
20.09
Rövid pörgés után Baumgartner stabilizálta magát, és pörgés nélkül zuhan tovább.
20.08
Leugrott Baumgartner.
20.05
Baumgartner kilépett a kapszulából, mindjárt következik az ugrás.
20.04
Kinyílt a kapszula ajtaja.
20.02
A 39 000 méteres magasságot elérve megállt az emelkedés, a ballon süllyedni kezdett.
20.01
A külső és belső nyomás mindjárt kiegyenlítődik, Baumgartner hamarosan kilép a kapszulából. A külső hőmérséklet -3,7 Celsius-fok.
19.56
Az irányítók döntöttek: a sisak problémája ellenére is ugrik Baumgartner. Előzőleg megfontolták a kapszulával történő landolást is.
Baumgartner csökkenti a nyomást a kapszulában.
19.54
2 óra 20 perccel a start után közel 39 kilométeren jár a ballon. Baumgartner a műszereket teszteli Kittinger utasításai alapján. A sisakon továbbra sem csapódott ki pára, ezt egy tükörben ő maga is ellenőrizte.
19.50
Baumgartner megkezdte az ugrást megelőző ellenőrzéseket.
19.49
Az irányítók vizsgálják a sisakmelegítő problémáját, egyelőre nem látnak párát rajta (a kabinban kb. 12 Celsius-fok van). Kittinger és Baumgartner privát megbeszélést folytatott ezzel kapcsolatban.
19.47
A ballon már szép gömbölyű, és úgy tűnik, hogy lassan eléri a maximális magasságot, jelenleg 38 700 méternél jár. A műszerek ellenőrzése és a nyomáskiegyenlítés következik.
19.43
Az irányítók problémát jelentettek a Baumgartner sisakját melegítő berendezéssel kapcsolatban. Ez akadályozná meg, hogy a sisakra kicsapódjon a jég ebben a magasságban. Az ugrást emiatt nem fújták le.
19.41
Elérte a kívánt magasságot, már 37 100 méternél jár a ballon.
19.38
Baumgartner hamarosan eléri az ugrási magasságot, és az elrugaszkodás után várhatóan 30 másodperc alatt eléri a hangsebességet, körülbelül 1100 kilométer/órát.
Az ugrás után a kapszula leválik a ballonról, és egy ejtőernyő segítségével tér vissza a földre.
19.34
Megdőlt a legmagasabb emberes ballonos repülés rekordja, 34 670 méter felett jár Baumgartner. Az előző rekordot Victor Prather és Malcolm Ross állította fel 1961. május 4-én, 34 668 méterig jutottak.
19.28
Így követik az ugrást az irányítóközpontból (az ősz hajú férfi a bal oldalon Joseph Kittinger):
A képre kattintva galéria nyílik
19.25
Lelassult az emelkedés, várhatóan 19.45-20.00 magasságában éri el az ugrási magasságot.
19.20
Baumgartner elhagyta azt a magasságot, ahonnan a jelenlegi magassági csúcstartó, Joseph Kittinger kiugrott 1960-ban. Kittinger akkor 31 300 méter magasból ugrott ki egy hőlégballonból. Az amerikai légierő ezredese aktív résztvevője a mostani ugrásnak is, ott ül az irányítóközpontban, és vele van folyamatos kapcsolatban Baumgartner.
19.15
Az osztrák pilóta négy rekordot dönthet ma meg. Ő lehet az első ember, aki szabadesésben átlépheti a hangsebességet, továbbá övé lehet a legmagasabb emberes ballonos repülés, valamint a legmagasabbról végrehajtott, illetve a leghosszabb szabadesés. Egy látványos infografika az ugrás fázisairól és a rekordokról megtekinthető itt.
19.08
Baumgartner már a meteorológiai ballonok magasságában, 27 500 méteren jár. A külső hőmérséklet -44 Celsius-fok, a kapszulában 12°C van. Az égbolt teljesen fekete, és a Föld görbülete is látható, ez már olyan, mintha a világűrben járnánk.
18.58
Pontosan 65 évvel ezelőtt, 1947. október 14-én Chuck Yeager, az amerikai légierő pilótája elsőként lépte át a hangsebességet egy kísérleti rakétameghajtású Bell X-1 repülőgéppel. A repülőgépet vezető pilóták a hangsebesség átlépésekor rezgéseket tapasztalnak. A hanghatár elérésekor fellépő lökéshullám mentén ugrásszerűen változik a nyomás és a hőmérséklet - senki nem tudja még, hogyan reagál a szinte védelem nélküli emberi szervezet egy ilyen hatásra. A kevés példa egyike Weaver amerikai pilóta, aki egy 3000 kilométer/óra sebességű katonai gépből katapultált 1966-ban. Azonnal elvesztette az eszméletét, de túlélte a zuhanást.
18.40
Baumgartner 19 000 méternél átlépte az úgynevezett Armstrong-vonalat. Ebben a magasságban már olyan alacsony a légköri nyomás (0,0618 atmoszféra), hogy a víz már 37 Celsius-fokon felforr. Ez az emberi testnedvek egy részére, így a nyálra, könnyre és a tüdő léghólyagocskáit nedvesen tartó anyagokra is vonatkozik, ezért az emberi szervezet ezt a nyomást csak speciális védőfelszerelésben bírja ki.
18.30
Most tartanak az út felénél, 18 500 méternél.
18.25
Körülbelül 30 kilogrammnyi ballasztanyagot ledobott a ballonról, hogy felgyorsítsa az emelkedést.
Baumgartner az út során folyamatosan tartja a kapcsolatot az irányítóközpontban ülő Joseph Kittingerrel, a jelenlegi csúcstartóval, aki 1960-ban 31 kilométeres magasságból hajtott végre ejtőernyős ugrást. Jelenleg a szabadesést megelőző lépéseket veszik át.
A képre kattintva galéria nyílik
18.15
Emelkedés közben a légkör legalsó rétegében, a troposzférában a hőmérséklet fokozatosan csökken. A troposzféra és a sztratoszféra határát jelentő tropopauzában a hőmérséklet mindössze -60 Celsius-fok körüli. Körülbelül 17 kilométeres magasságtól, a sztratoszférát elérve azonban növekedni kezd a Nap UV-sugárzása miatt.
Az ultraibolya sugarak hatására az itt taláható oxigénmolekulák részben felbomlanak, és ózon képződik. Ez az ózonréteg védi meg a földi élővilágot a káros UV-sugaraktól. Az ugrási magasságban a hőmérséklet nagyjából -30 Celsius-fok lesz.
18.00
Baumgartnernek 30 perc kellett ahhoz, hogy elérje a személyszállító repülőgépek 11 ezer méteres repülési magasságát. A pilóta azonban biztos nem fog repülőgépekkel találkozni, ugyanis az amerikai légügyi hatóság (FAA) gondoskodott arról, hogy a felszállás és ugrás ideje alatt ne legyenek a közelben repülők.
17.50
A startkor még hosszúkás ballon az emelkedés közben gömbölyödni fog, ahogy a benne lévő hélium a nyomásváltozás következtében kitágul. A mindössze 0,02 milliméter vastag műanyagból készült ballonra a legnagyobb veszélyt a szél jelenti, amely akár darabokra is szaggathatja.
A mai felszálláshoz egy teljesen új ballonra volt szükség, ugyanis speciális anyaga miatt ha egy ballont kicsomagolnak, többször már nem tudják használni. Vékonysága ellenére a ballon körülbelül 1300 kilogrammot nyom, és körülbelül 16 hektárnyi területet fedne le. A térfogata 834 ezer m3, ehhez képest egy hagyományos hőlégballoné mindössze 3000 m3.
Felix Baumgartner várhatóan magyar idő szerint 20 óra körül érheti el az ugrási magasságot.
17.35
A felszállás előre meghatározott koreográfia szerint zajlott. Ahogy feleresztették a ballont, a kapszulát tartó daru elindult a kapszulával, és csak akkor engedte el, amikor a ballon már teljesen felemelkedett. Hét perccel a felszállás után Baumgartner már 3700 méternél jár.
A képre kattintva galéria nyílik!
Információk az ugrásról
Baumgartnert egy héliumballonra erősített speciális kapszula repíti majd a sztratoszféra határáig. A pilóta 36 576 méteres magasságból fog kiugrani a kapszulából egy nyomás- és hőálló szkafanderben. Nemcsak a magasságrekordot döntheti meg, de ő lehet az első, aki szabadesésben átlépi a hangsebességet (ez hőmérséklettől függ, de ahol ő ugrani fog, ott nagyjából 1100 kilométer/óra). Továbbá ez lesz a leghosszabb szabadesés (körülbelül 5 perc 35 másodperc) és a legmagasabb emberes ballonos repülés is.
Vasárnap délután 17.30-kor sikeres felszállást hajtott végre Felix Baumgartner, a Red Bull Stratos osztrák pilótája. Baumgartner világrekordokat megdöntő ugrását 24 kamerával rögzíti a Red Bull Stratos csapata: a kapszulából 15, a szkafanderről 3, a földfelszínről 5, helikopterről pedig további egy kamera veszi az eseményt. A kamerák fele élő kapcsolatban van az irányítóteremmel, ezek képeiből vágják össze az online közvetítést. A legfrissebb információk az ugrásról a közvetítés alatt olvashatók, a felszállás előtti órák eseményei pedig korábbi cikkünkben érhetők el.
Az összes cikkünk a Red Bull Stratos programról elérhető itt.