Hogyan lehetne megtalálni az óceánjáró magyar kenust?

2012.02.13. 16:58

Továbbra sincs hír az Atlanti-óceánon átevező magyar hajósról, Rakonczay Gáborról. Litkey Farkas Kékszalag-győztes vitorlázó szerint Rakonczaynak biztosan nem okoz problémát az elektronika nélküli navigáció. A műholdas telefon szolgáltatójától várhatóan hétfőn délután érkezik adat az utolsó bekapcsolás pozíciójáról.

"Egyetlen távérzékelési módszerrel lehetne megtalálni a magyar kenust, repülőről történő hőkamerás kereséssel" - mondta az [origo]-nak Tímár Gábor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Geofizikai és Űrtudományi Tanszékének vezetője. A területet egy-két kilométeres magasságból kellene vizsgálni, de egy óceánon egy kenut megtalálni nem egyszerű feladat. Tímár szerint pedig ezt tovább nehezítheti, ha a hajós profin szigetelő ruházatot visel, mert az a hősugárzást is szigeteli.

Rakonczay Gábor felesége, Rakonczay Viktória az [origo]-nak elmondta, hogy egyelőre nincs hír a férjéről, de az amerikai Iridium műholdas telefonszolgáltató cégtől hétfőn délután várják az adatokat az utolsó bekapcsolás pozíciójáról. Nem aggódik a férje miatt, szerinte jól halad, és már több mint 1000 kilométerre lehet délnyugatra a Kanári-szigetektől.

Rakonczay műholdas telefonja a magas páratartalom miatt romolhatott el. Felesége elmondta, hogy ilyenkor néhány napba is beletelik, amíg sikerült kiszárítani a kabint. Legkorábban azonban csak csütörtöktől lesz olyan idő, hogy nyitott ablakkal is lehessen hajózni, mert jelenleg még nagyon erős a szél. Korábbi közös hajózásaik során nem történt még ilyen, hogy technikai problémák miatt nem lehetett őket elérni, csak olyan eset történt, hogy SIM-kártyát cseréltek a műholdas telefonban, és az itthon maradottaknak időbe telt kinyomozni az új telefonszámukat.

Rakonczay Viktória elmondta, hogy ha telefon nem is működik, férje attól még tud tájékozódni, mert a GPS készüléke vízálló. Abban az esetben pedig, ha az elektronika teljesen felmondja a szolgálatot (mert lemerült az akkumulátor és nem tudja feltölteni napelemmel a rossz idő miatt) még mindig tud navigálni papírtérképpel.

Litkey Farkas tízszeres Kékszalag-győztes vitorlázó az [origo]-nak elmondta, hogy ha az elektronikus műszerek elromlottak, akkor a klasszikus módszer marad a navigációra: szextánssal, térképpel és egy nagyon pontos órával. A szextáns egy kéttükrös szögmérő, mellyel meghatározható az égitestek - így a Nap - horizont feletti magassága, és ennek segítségével a földrajzi szélesség. Litkey szerint ez biztosan nem okoz problémát Rakonczaynak. Elmondta, hogy a mai napig rendeznek olyan vitorlásversenyeket az Atlanti-óceánon, ahol tiltott minden modern eszköz, és csak szextáns segítségével lehet tájékozódni.

Litkey szerint is az időjárási körülmények magyarázzák, hogy miért nem lehet elérni Rakonczayt, és szerinte sem kell aggódni. A hajón van úgynevezett radarreflektor, mely a beérkező radarhullámokat kis veszteséggel tükrözi vissza, így könnyebben megtalálhatják a kereskedelmi hajók, ha keresésre kerülne sor.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK