Meghökkentően idős bolygókat találtak

Ha értelmes lények lakták volna őket, láthatták volna az Univerzum tágulását és az első galaxisok megszületését.

Nem sokkal az Ősrobbanás után keletkezett bolygókat fedeztek fel saját galaxisunkban, a Tejútrendszerben. Korukat nem kevesebb mint 12,8 milliárd évre becsülik (az Ősrobbanás, az Univerzum születése 13,7 milliárd éve zajlott).

A bolygók a Földtől 375 fényévnyire (azaz viszonylag közel) lévő, HIP 11952 jelű csillag körül keringenek. Tömegük a Jupiteréhez hasonló, azaz óriásbolygókról van szó.

A felfedezés azért nagy meglepetés, mert 12,8 milliárd éve még éppen csak formálódni kezdett a Tejútrendszer, és még nem voltak benne nehezebb kémiai elemekben gazdag csillagok. Akkoriban a csillagok szinte kizárólag hidrogénből és héliumból álltak, amelyek környezetében a mai modellek szerint nem voltak kedvezőek a bolygókeletkezés feltételei.

A kutatást vezető Johny Setiawan (Max Planck Institute for Astronomy) elmondta: ha ezeken a bolygókon már a kezdetektől léteztek volna értelmes lények, végignézhették volna, hogyan tágult az Univerzum az Ősrobbanás után, hogyan születtek meg a galaxisok és az első csillagok. Mai ismereteink szerint azonban ennyi idő nem lett volna elegendő az általunk ismert élet evolúciójának kiteljesedéséhez, tekintve, hogy a Földön 3,5-4 milliárd éve jelent meg az élet. Továbbá ezekben a kezdeti időkben még alig voltak a hidrogénnél és a héliumnál nehezebb elemek, ezért nem számíthatunk gazdag kémiai környezetre, amit az esetleges élőlények felhasználhattak volna.

A felfedezés részleteit az Astronomy & Astrophysics című szaklap következő számában közlik.