Minimamutok éltek egykor Krétán

Egy több mint százéves krétai leletről kiderült, hogy nem elefánt, hanem apró termetű mamut fosszíliája.

Az állat fosszilis fogai még 1907-ben kerültek elő egy krétai ásatáson. A londoni Természettudományi Múzeumban elhelyezett leletről a korabeli szakemberek úgy vélték, hogy egy törpeelefánt maradványai. Annak ellenére, hogy az őrlőfogak bizonyos jellegzetességeiről már akkor megállapították, hogy inkább a mamutokra jellemző, a kutatók - tévesen - úgy gondolták, hogy a mamutok nem élhettek együtt a kis szigeten az elefántokkal.

Tavaly nyáron azonban a múzeum kutatói újraelemezték a leletet és más, ugyanazon a helyen talált fogmaradványokat. Victoria Herridge paleontológus és munkatársai megállapították, hogy a fogzománcon kizárólag mamutokra jellemző barázdák és hurkok láthatók.

A Mammuthus creticus névre keresztelt állat mérete akkora lehetett, mint egy elefántborjúé. Marmagassága mintegy 1,13 méter, tömege pedig úgy 310 kilogramm volt. Az állat jó példája az úgynevezett szigeti törpeségnek. Így hívják azt az evolúciós jelenséget, amikor a nagy állatok szigeteken élő rokonai jóval kisebb nagyságot érnek el. A kutatók a Proceedings of the Royal Society B folyóiratban megjelent tanulmányukban kiemelik, hogy a leletek szerint Krétán a szigeti törpeség extrém mértéket öltött. Ennek következtében alakulhatott ki az eddig ismert legkisebb mamutfaj.