A pisilésen még dolgoznak az első űrturistáknál

űrturizmus, Virgin Galactic, SpaceShipTwo
Vágólapra másolva!
2013-ban indulhatnak az első magánűrhajók, egy jegy körülbelül 20 millió forintba kerül. Nem kell meglepődni, ha az ember mellett egy filmsztár ül majd, Sigourney Weaverrel például még izgalmasabb lehet az utazás. Az első űrturisták szkafanderben lesznek, ezért a kis- és nagydolgok megoldásán még dolgoznak a cégek.
Vágólapra másolva!

Egyelőre még csak az igazán kiváltságosok juthattak fel magánemberként a világűrbe. Ezeknek az utazásoknak a célpontja a Nemzetközi Űrállomás volt, ahol az űrhajósokon kívül eddig hét ember fordult meg a Space Adventures nevű amerikai cég szervezésében. A legtöbb ideig a magyar származású Charles Simonyi volt az űrállomás vendége, aki két alkalommal összesen 25 napot töltött el az űrhajósok társaságában.

Ezeknél az úgynevezett orbitális űrutazásoknál némileg egyszerűbbek és olcsóbbak lesznek a szuborbitális repülések, más néven űrugrások, amikor az űrhajó eljut a világűrig, de nem áll Föld körüli pályára. Ilyenek szervezésével több cég is foglalkozik, de elsőként valószínűleg a brit milliárdos, Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Galactic fog turistákat juttatni az űrbe 2013-ban. Mire számíthatnak az űrturisták?

Hogyan kell helyet foglalni?

A foglalás elég egyszerűen zajlik, a cégekkel a honlapjukon keresztül vagy ügyfélszolgálati irodáikban lehet felvenni a kapcsolatot. Magyarországhoz legközelebb a Virgin Galacticnek van ügynöke Ausztriában, valamint a Space Expedition Corporationnek (SXC) Szlovákiában. A Virginnél egy út 200 ezer dollárba, az SXC-nél 95 ezer dollárba, míg a Space Adventuresnél (az űrugrás) 110 ezer dollárba kerül.

Forrás: AFP
A Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőjét (a középső géptest) a WhiteKnightTwo repülő szállítja majd 15 kilométeres magasságig

Mi van benne az árban?

Az űrturisták alsó korhatára jelenleg 18 év, és az egészséges állapot alapfeltétel. Felszálláskor akár 6 g terhelés is felléphet, ami veszélyes lehet a szív- és érrendszeri problémákkal küzdők számára. Jelenleg magasság- és súlyhatár nincsen, és a résztvevők alapos kivizsgáláson esnek át repülés előtt.

Az SXC-nél az XCOR Lynx gépre lehet helyet foglalni, amelyen a pilótán kívül csak egy személy utazik. Vízszintesen fog felszállni, mint egy repülőgép, de rakétameghajtással öt percen belül eléri majd a 103 kilométeres magasságot. A teljes út körülbelül 35-50 percig tart.

Forrás: AFP/Gabriel Bouys
XCOR Lynx

A Virgin Galactic utasai a hatszemélyes SpaceShipTwo fedélzetén jutnak fel a világűrbe. Az űrhajót 15 kilométeres magasságig a WhiteKnightTwo hordozó repülőgép szállítja majd, és itt kapcsolja be a SpaceShipTwo a hajtóműveit.

A Space Adventures egy harmadik módon szállítja majd a turistákat. Repülőgépre hasonlító jármű helyett kettesével tervezik indítani az utasokat, egy pilóta nélküli, függőlegesen startoló rakétával.

Milyen lesz a reptér?

A Virgin Galactic egy évvel ezelőtt avatta fel a világ első, kereskedelmi célokra készült űrrepülőtere, a Spaceport America terminálját Új-Mexikóban. A reptér annyiban lesz más a hagyományos repterekhez képest, hogy nagyon sok nem repülő, csak kíváncsiskodó emberre számítanak. Csomagfeladásra sem nagyon lesz szükség, továbbá vámmentes boltok sem lesznek.

Az űrugrás az átlagos repülésnél lényegesen nagyobb kockázatokkal jár, ezért utazás előtt érdemes biztosítást kötni. Az Allianz elsőként kínál biztosítást űrturisták számára. A biztosítási díj a repülőjegy 3-5 százaléka, és a hagyományos utasbiztosításhoz hasonlóan működik.

Kiképzés

Az űrugrást komoly felkészítés előzi meg, hiszen gondoljunk bele, még egy egyszerű repülés előtt is minden alkalommal elmondják az utaskísérők, mit kell tenni vészhelyzet esetén. Hogy pontosan milyen kiképzésben részül az utas, az utaztató cégtől függ.

Forrás: AFP/Frederic J. Brown
Spaceport America

A Virgin Galacticnél az árban benne van egy öt éjszakára szóló szállás az Spaceport Americától 50 kilométerre. Ez idő alatt az utas háromnapos kiképzést kap, míg a 4. napon történik meg az űrugrás. A felkészítés alatt elvégzik a szükséges orvosi vizsgálatokat, kipróbálják a nagy g terhelést, valamint elsajátítják a SpaceShipTwo üléseinek kezelését és a vészhelyzetre vonatkozó előírásokat. A Space Adventures ennél rövidebb felkészítést biztosít, de azt javasolja az utasoknak, hogy előtte próbálják ki a zérógravitációs repülést (kb. 5 ezer dollár), ahol megtapasztalhatják, milyen a súlytalanság.

Az utastársak száma változó: mint említettük, az SXC-nél egy pilóta és egy utas repül, a Space Adventuresnél 2 utas pilóta nélkül, míg a Virginnél 2 pilóta és 6 utas lehet. A korlátozott létszám miatt nem szabad majd meglepődni, ha az ember mellett egy híresség vagy épp egy kutató foglal helyet.

Hírességek az űrben

A Virgin Galactic utaslistája nem publikus, de annyit tudni lehet, hogy már több mint ötszázan jelentkeztek náluk űrutazásra, és néhány híresebb utas nevére is fény derült. Az űrturisták között van Michael Schumacher, Ashton Kutcher, Victora Principal, Beatrix yorki hercegnő, Sigourney Weaver, Rubens Barrichello, Paris Hilton, James Lovelock és Stephen Hawking is.



Az út a világűrbe

Az űrugrás időpontja a napon belül nagyon változó lehet, a Virgin valószínűleg reggel fog repülni, de az SXC naponta 4 űrugrást tervez. Az út "rázóssága" az időjárástól és az utaztatótól függ. Az XCOR Lynx gépénél például a rakétameghajtás miatt simább lehet az út, mint egy kisebb repülőnél. A szuperszonikus repülés miatt pedig valószínűleg halkabb lesz, mint amire esetleg az ember számít.

Forrás: AFP
SpaceShipTwo

Az űrbe érve az utasok néhány percig megtapasztalhatják a súlytalanság érzését. A Virginnél és a Space Adventuresnél felvillanó lámpák jelzik majd, hogy mikor lehet az öveket kikapcsolni, valamint visszatérés előtt mikor kell újból helyet foglalni. Az SXC ilyet nem kínál, ott a turista az utazás teljes időtartamát az ülésébe szíjazva tölti.

A kilátás a Földre a start helyszínétől függ. A Spaceport Americából induló gépek utasai Észak-Amerikát, no és persze az űr sötétjét láthatják majd a magasból.

Frissítőkből és ennivalóból nem lesz túl nagy választék. Sőt az első években valószínűleg az utasok szkafanderben utaznak majd, ami felvet egy kényes kérdést, hogy mi a teendő, ha az emberre rájön a szükség? Nos, ez még kidolgozás alatt áll, bár a leghosszabb út is maximum két óra (a Virginnél), ennyit pedig talán ki lehet bírni.

Készült a New Scientist összeállítása alapján.