Először bizonyították, hogy a csimpánzok megfigyelik a többiek eszközhasználatát, és ennek alapján tökéletesítik a saját módszereiket.

A csimpánzok - az emberekhez hasonlóan - képesek megfigyelni és megtanulni a csoporttársuk hasznosnak bizonyuló újítását. A csimpánzok megfigyelése alapján ezt eddig is tudták, de ez az első eset, hogy kísérletekkel is sikerült bizonyítani.

Jamamoto Sinja és munkatársai a Kiotói és a Kenti Egyetemen tanulmányozták a csimpánzokat. Az állatoknak gyümölcslével teli dobozt és egy szívószálat adtak. A csimpánzok csak egy lyukon keresztül, a szívószál segítségével juthattak hozzá a vonzó italhoz.

A csimpánzok egyik csoportja mártogató pálcikaként használta a szívószálat: bemerítették, majd kihúzták és lenyalogatták a rá tapadt folyadékot. A másik csoport állatai viszont megtanulták, hogy a folyadékot közvetlenül a szívószálon át szívják ki az edényből.

 

 

Mindkét módszer elsajátításához ugyanaz a kognitív és motoros (gondolkodásbeli és mozgató) készség kell, de a szívószálon keresztül ivó csimpánzok jóval több folyadékhoz jutottak ugyanazon idő alatt. Amikor az első csoport csimpánzai (a nyalogatók) megfigyelhették, amint akár emberek, akár csimpánzok bemutatták a hatékonyabb szívó technikát, valamennyien átváltottak ennek használatára.

 

 

"Amikor a csimpánzok elégedetlenek a saját módszerükkel, társas módon megtanulhatnak egy jobb technikát olyan módon, hogy alaposan megfigyelnek egy abban jártas bemutató társat" - összegzi az eredményeket a PLOS ONE szabad hozzáférésű online folyóiratban publikált tanulmány. A szerzők szerint eredményeik bepillantást engednek a kultúra csimpánzok közt lezajlott evolúciójának kognitív alapjaiba, és ennek alapján következtetni lehet, hogyan alakulhatott a kulturális evolúció más állatoknál.