Okos állat a csótány, felhagyott a cukorral

A csótányok lemondtak az édesszájúságról, hogy elkerüljék a halálos csapdát.

Az emberek évtizedek óta alkalmaznak mérgező, cukortartalmú csapdákat, hogy megszabaduljanak a csótányoktól. Egy Európában található csótánytörzs azonban megváltoztatta ízlelőreceptorait, hogy elkerülje a cukorcsapdákat.

Mi, emberek, egyébként nagyon-nagyon sok cukrot eszünk, sokszor nem is tudjuk.

Egy floridai lakás tesztkonyhájában amerikai kutatók a csótányok ellen kifejlesztett mérget tesztelték, amikor felfigyeltek arra, hogy a szer ellenére a rovarok szaporodni kezdtek. A kutatók végül rájöttek arra, hogy a kártevők felhagytak a korábban szívesen fogyasztott mérgezett kukoricaszirup fogyasztásával, ezért kezdtek gyorsan szaporodni.

A svábbogár egy rendkívül alkalmazkodó állat, nehéz vele felvenni a harcot - mondta Jules Silverman, az észak-karolinai egyetem rovarszakértője, aki felfedezte a csótányok glükóziszonyát a Floridában végzett teszt során. Silverman és kutatócsoportja a Science című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban ad magyarázatot a mutáns csótánytörzsre.

A megoldást azokban neuronokban kell keresni, amelyek a táplálék által kiváltott ingereket küldik az agynak. Egy közönséges svábbogár esetében a glükóz pozitív ingert vált ki az idegsejtben, míg a mutáns rovar esetében a cukor pozitív és negatív idegi ingerületet is eredményez. A negatív inger elfojtja a pozitív ingert, így az agy azt az üzenetet kapja, hogy a cukor íze rossz. A tudósok apró elektródák segítségével mérték az állat ízlelő receptorainak aktivitását.