Megvalósult az emberi meghajtású helikopter

Vágólapra másolva!
Kanadai egyetemisták egy csoportjának sikerült a levegőbe emelkednie egy tisztán emberi izomerő hajtotta helikopterrel, és ezzel elnyertek egy 33 éve meghirdetett, negyedmillió dollár jutalommal járó műszaki díjat.
Vágólapra másolva!

A szokatlanul nagy méretei, pl. 3,7 métere magassága ellenére pilóta nélkül csak 55,5 kilogrammot nyomó repülő szerkezet, amelyet Todd Reichert pilóta és társfejlesztő pedállal hajtott, 64,11 másodpercen át tartózkodott a levegőben, 3,3 méter magasra emelkedett és "repülés" közben nem lépett ki egy 10-szer 10 méteres négyzetből.

A június 13-án egy torontói futballstadionban felállított rekordot a héten hitelesítette a lausanne-i (Svájc) székhelyű Nemzetközi Légisportszövetség (FAI), s ezzel a torontói egyetem fejlesztőcsapatának sikerült elnyernie a 250 ezer dollárral járó Igor I. Sikorsky díjat, amelyet 1980-ban hívott életre az Amerikai Helikoptertársaság (AHS) egy ilyen teljesítmény jutalmazására.

Az elmúlt évtizedekben több kísérlet is történt a pedálos helikopter megalkotására, de egyiknek sem sikerült teljesítenie a szigorú feltételeket, melyek szerint az emberi erő hajtotta repülő szerkezetnek három méternél magasabbra kell emelkednie, legalább 60 másodpercen át kell lebegnie, és nem léphet ki a 10x10 méteres kockából. Sokan megvalósíthatatlannak tartották a célt.

A lábmeghajtású helikopter reptetése a torontói egyetem csapatának is csak egy öt napig tartó maratoni próbálkozás végén, az utolsó kísérletre sikerült.

Az Atlas nevű járművet kifejlesztő csapat, a külön e célra AeroVelo néven létrehozott garázscég tagjai hangsúlyozzák, a technikai megoldások, például a szénszálas építőelemek alkalmazása mellett fontos, hogy a pilóta ne legyen nehezebb 80 kilónál és bírja izomerővel a pedálozást. Az Atlast hajtó Todd Reichert aerodinamikai mérnök, profi gyorskorcsolyázó és kerékpározó a maga 75 kilójával kiválóan megfelelt e követelményeknek.

Az Igor I. Sikorsky díjat az 1919 és 1939 között az Egyesült Államokban élő orosz mérnök és pilóta emlékére alapították, bevallottan nem gyakorlati haszonnal járó fejlesztések ösztönzésére, hanem a fiatal mérnökök kreativitásának és szakmai hozzáértésének tesztelésére. "Ez egy kicsit olyan, mint elsőnek megmászni a Mount Everestet. Annak bizonyítása, hogy az ember képes rá" - magyarázta Mike Hirschberg, az AHS igazgatója.

A győztesnek ítélt díj eredetileg 10 ezer dollár volt, de évről évre emelkedett, míg 2009-ben negyedmillió dollárban állapították meg az összegét.

Egy kaliforniai csapat 1989-ben megpróbálta elnyerni a díjat, de szerkezetük nem emelkedett elég magasra, és nem tudott kellő ideig a levegőben maradni. A korábbi rekordot a japán Nihon Egyetem diákjai állították fel 1994-ben egy 20 másodperces "repüléssel".

A Sikorsky-díjjal járó pénzből a Torontói Egyetem diákcsapata folytathatja a kísérletezést. Következő céljuk egy olyan ultrakönnyű kerékpár, amellyel 120 kilométeres sebességet lehet elérni.