Hiába keresnek egy százméteres kísértethajót az Atlanti-óceánon

2013.10.10. 07:36

A pletykák szerint szándékosan engedték az útjára a Ljubov Orlova nevű hajót, amely február óta hánykolódik valamerre az Atlanti-óceánon. Az elhagyott hajó akár évekig is sodródhat, mire valaki rátalál.

Már több mint fél éve, hogy Kanada partjainál nyoma veszett egy 1400 tonnás hajónak. Az egykoron sarkvidéket járó hajó azóta valószínűleg az Atlanti-óceánon sodródik valahol, és eredménytelenül keresi az ír parti őrség, és a kincsvadászok is.

Szállítás közben elszabadult

Az 1976-ban Jugoszláviában gyártott, és az orosz filmszínésznőről, Ljubov Orlováról elnevezett hajó fénykorában kutatóhajóként szolgált, később pedig az Antarktiszra szállított utasokat. A tulajdonos tartozásai miatt a százméteres hajót 2010-ben a kanadai St. John's kikötőjében lefoglalták, a legénységet pedig szélnek eresztették. 

A hajó St. John's kikötőjébenForrás: Wikipedia/Dan Conlin

A hajó két évig állt a kikötőben, míg végül 2012-ben megvásárolták. Úgy tűnt, hogy ez a hajó pályafutásának végét jelenti majd, ugyanis az új tulajdonos azt tervezte, hogy a Dominikai Köztársaságba szállíttatja, hogy ott darabokra szedjék. A hajó vontatókötele azonban egy nappal az indulás után elszakadt, és 2013. január 25-én a Ljubov Orlova elszabadult.

A partok közelében sodródva vészesen megközelítette a tengeri olajmezőket, ezért egy kanadai olajcég egy hajót küldött a Ljubov Orlova megmentésére. A sikeres akció után visszaszolgáltatták a St. John's kikötőt üzemeltető Transport Canadának. Ám a vontatókötél február 7-én ismét elszakadt - vagy egyes pletykák szerint egyszerűen szabadon engedték a hajót. A Ljubov Orlova ekkor már nemzetközi vizeket járt.

Az ír parti őrség egy héttel később, egy telefonbeszélgetés során elejtett megjegyzésből értesült a nagy eséllyel feléjük tartó, 100 méter hosszú és 1400 tonnás járműről. Azóta is keresik, de egyelőre nem jártak sikerrel, írja a New Scientist.

Kincsvadászok is keresik

A nagyobb hajók jellemzően rendelkeznek automata jeladó rendszerrel, mellyel könnyedén megtalálhatók, ám az Orlova jeladója nem működik. Annak, hogy valaki véletlenül kiszúrja az óceán kellős közepén, minimális az esélye. A műholdas keresés sem működik, mert egy ekkora méretű hajó csak akkor azonosítható, ha ránagyítanak a műholdfelvételekre, ehhez pedig legalább a körülbelüli pozícióját tudni kellene. Léteznek ugyan szoftverek, amelyek képesek a vízen úszó tárgyak helyzetét megjósolni a tengeráramlások alapján, ám ezek a lényegesen kisebb méretű jachtokra vannak kalibrálva.

Korábban a Petermann-szigetnél az AntarktisználForrás: Wikipedia/Lilpop,Rau and Loewenstein

Egy ekkora gazdátlan hajó a nemzetközi vizeken nagy értéket képvisel. A megtalálója jelentős jutalomra számíthat, vagy benyújthatja az igényt a tulajdonjog megszerzésére, hogy aztán eladja alkatrésznek, és 700 ezer eurót (kb. 200 millió forint) keressen vele, írja a New Scientist. Éppen ezért nemcsak a parti őrség, hanem kincsvadászok is keresik az Orlovát.

Február 23-án felcsillant a remény, hogy megtalálták, az egyik mentőcsónakjának a jeladója ugyanis sugározni kezdett. Ez akkor lép működésbe, ha a hajó elsüllyed, vagy ha a mentőcsónakot leeresztették. A parti őrség megnyugodott, mondván, hogy a hajó már elsüllyedt, és nem fenyegeti a partokat, így a keresés leállt. Két héttel később azonban egy másik jeladó is működésbe lépett. A keresés újraindult, de azóta se bukkantak rá. A műholdas keresések során ugyan több esélyes hajót is kiszúrtak, ám végül mindegyik vaklármának bizonyult.

Nem valószínű, hogy elsüllyedt

A New Scientist cikke szerint valószínűtlen, hogy az Orlova elsüllyedt, ugyanis a hat mentőcsónakból csupán kettőnek a jeladója aktiválódott. Ráadásul az utolsó útjára még könnyítettek is a hajón, hogy jobban ellenálljon a rossz időjárásnak. Ezek alapján tehát akár még évekbe is telhet, míg valaki rábukkan.

Nem egyedülálló, hogy egy hajó ilyen sokáig sodródjon elhagyatottan. 2012-ben egy japán úszó dokk 15 hónap után ért partot az Egyesült Államokban. 2000 óta legalább hét kísértethajót fogtak be, köztük a legnagyobb egy 80 méteres tankerhajó volt, amelyet Ausztrália partjainál gyűjtöttek be. Arról nem is beszélve, hogy becslések szerint évente kétezer konténer potyog a vízbe a hajókról, és ezeknek az egyharmada nem süllyed el, hanem lebeg a víz felszínén