Tudósok zaklatására buzdítanak állatvédők

olasz állatkísérletek, röplap
Röplapok Alberto Corsini gyógyszerész címével és telefonszámával
Szórólapokon gyilkosoknak nevezték őket, és kiírták a lakcímüket, telefonszámaikat is Milánóban.

Ilyen szórólapok jelentek meg a múlt héten Milánóban:

Röplapok Alberto Corsini gyógyszerész címével és telefonszámával Forrás: Science

A Science magazin beszámolója szerint név nélkül, állatvédő aktivisták ragasztották ki a szórólapokat, amelyeken olasz kutatók arcképe, neve, lakcíme és telefonszáma látható. Az állatvédők szerint a Milánói Egyetem kutatóinak bűne az, hogy állatokkal kísérleteznek, emiatt egyszerűen csak gyilkosoknak nevezik őket. Alberto Corsini gyógyszerkutatóról például azt írják, hogy „több mint 30 éve kínoz és gyilkol állatokat”, majd arra szólítják fel az olvasót, hogy „hívd fel ezt a hóhért, és mondd meg neki, mit gondolsz róla”.

A plakátok megjelenése után tiltakozott az egyetem, a tudományos közösség és néhány politikus, a rendőrség pedig vizsgálatba kezdett. Nem ez volt az első hasonló eset: tavaly áprilisban állatvédők törtek be a Milánói Egyetemre, szabadon engedték az egereket és a nyulakat, és kísérleti berendezéseket törtek össze.

Az állatkísérletek körül heves vita zajlik Olaszországban is. A várakozások szerint az olasz kormány rövidesen jelentősen korlátozni fogja az állatkísérleteket, ez viszont heves tiltakozást váltott ki a kutatók körében. Tavaly decemberben egészen elfajult a helyzet, amikor egy 25 éves állatorvostan-hallgató védelmébe vette az állatkísérleteket a Facebook-oldalán. Válaszul gyalázkodások özöne zúdult a lányra, aki négy genetikai eredetű betegségtől szenved, és azt írta, hogy állatkísérletek (és az ezek nyomán létrehozott gyógyszerek) nélkül már 9 évesen meghalt volna.

Európában évente átlagosan 10,7 millió kísérleti állattal dolgoznak a kutatók. Az állatok 10 százaléka méregtani ellenőrzéskor, a maradék legnagyobb része alapkutatások során (35 százalék), gyógyszerfejlesztésben (28 százalék) és az új gyógyszerek tesztelésekor (16 százalék) kerül a laboratóriumokba.

Az állatkísérletek egy részének kiváltása folyamatosan napirenden van a tudományos közösségben is. Az Amerikai Nemzeti Kutatási Tanács (US National Research Council, NRC) 2009-es közleménye is emberibb lehetőségekre hívja fel a kutatók figyelmét. Az NRC jelentése több szempont figyelembevételével elemezte a jobbára egereken, patkányokon, nyulakon és tengerimalacokon folytatott toxikológiai (méregtani) ellenőrző vizsgálatokat, és cáfolta, hogy nagy részükre szükség volna. Kiemeli ugyan, hogy az állatmodellek nélkülözhetetlenek, ám rávilágít a módszer hátrányaira, árnyoldalaira is (részletesen itt olvashat erről).