Vallások és a Földön kívüli élet

Exoplanet
A handout released on November 29, 2010 by the European Southern Observatory (ESO) shows an artists impression of the atmosphere around a super-Earth exoplanet, the name given to rocky exoplanets only a few times larger than our own, that has been analysed for the first time by an international team of astronomers using ESO’s Very Large Telescope. The planet, which is known as GJ 1214b, was studied as it passed in front of its parent star and some of the starlight passed through the planet’s atmosphere. We now know that the atmosphere is either mostly water in the form of steam or is dominated by thick clouds or hazes. AFP PHOTO / ESO L.CALCADA
Egy amerikai csillagász új könyvében az emberek világnézete szerint csoportosítva vizsgálja meg, hogy hányan hisznek a Földön kívüli életben. A nagy világvallások követői közül a keleti vallások hívei tartják a legvalószínűbbnek a Földön kívüli élet létezését, a legkevésbé pedig a keresztények.

David Weintraub, a Vanderbilt Egyetem csillagásza a Religions and Extraterrestrial Life (Vallások és a Földön kívüli élet) című most megjelent könyvében azt vizsgálja, hogyan viszonyulnak a világ legnagyobb vallásai a Földön kívüli élet létezéséhez. A szerző több mint két tucat vallás vezetőinek és teológusainak állításait elemzi könyvében. Vizsgálja többek közt a judaizmus, a római katolikus vallás, a keleti ortodox egyházak, az anglikán egyház, több, sok hívőt vonzó protestáns szekta, az iszlám és több nagy ázsiai vallás, így a buddhizmus és a hinduizmus álláspontját a Földön kívüli élettel kapcsolatban.

Könyvéből kiderül, hogy – az ateisták után – a muszlimok hisznek a leginkább és a keresztények a legkevésbé a Földön kívüli élet létezésében.

Egy exobolygó fantáziarajza Forrás: AFP/L.Calcada

Egymillió exobolygó

Az exobolygók (a Naprendszerünkön kívüli bolygók) kutatása új megvilágításba helyezte a Földön kívüli élet kérdését. 2000-ben még csak 50 exobolygót ismertek a csillagászok. Mára ez a szám 1000 fölé emelkedett. Ha a felfedezések a jelenlegi ütemben folytatódnak, akkor 2045-re több mint egymillió exobolygót azonosítanak a szakemberek.

„Ha akár csak egyetlen exobolygó mutatja a biológiai aktivitás jeleit – és ezeket a jeleket nem annyira nehéz észlelni, ha élőlények népesítik be a bolygót , akkor tudni fogjuk, hogy nem a Föld az egyetlen hely a világegyetemben, ahol élet létezik” – írja Weintraub. „Noha a nem létezést lehetetlen bizonyítani, ha egymillió exobolygó tanulmányozása után sem találunk életjeleket, akkor tudni fogjuk, hogy az élet a világegyetemben, a legjobb esetben is, rendkívül ritka.”

Kereszténység és más vallások

A közvélemény-kutatások azt mutatják, hogy az amerikaiak nagyjából egyötöde-egyharmada hisz a Földön kívüli élet létezésében, mondta Weintraub. Ez azonban jelentős mértékben változik a felmérésekben részt vevők vallási meggyőződése alapján.

A Földön kívüli élet létezésében hisz:

• az ateisták 55 százaléka
  • a muszlimok 44 százaléka
  • a zsidók 37 százaléka
  • a hinduk 36 százaléka
  • a keresztények 32 százaléka.

A keresztény vallásokon belül azonban nagy a szórás. A keleti ortodoxok 41 százaléka, a római katolikusok és a metodisták 37 százaléka, a lutheránusok 35 százaléka hisz a Földön kívüli életben. A számot a baptisták húzzák le, akiknek mindössze 29 százaléka tartja elképzelhetőnek a Földön kívüli életet.

Ázsiai vallások

Weintraub szerint valószínűleg az ázsiai vallások követőinek okoz a legkisebb nehézséget a Földön kívüli létezés elfogadása. Egyes hindu gondolkodók úgy vélik, hogy az emberek „idegenekként” és fordítva is újjászülethetnek. A buddhista kozmológia sok ezer lakható világot tételez fel.

A Koránban is akadnak olyan részek, amelyek látszólag alátámasztják azt az ideát, hogy más bolygókon létezhetnek spirituális lények, de ezek a lények nem úgy gyakorolják az iszlámot, ahogy a Földön, hangsúlyozza Weintraub.

„Az iszlámnak – más vallásokhoz hasonlóan – vannak fundamentalista és konzervatív hagyományai. Valószínűleg valamennyi muszlim egyetért azonban abban, hogy a prófétai kinyilatkozáson alapuló iszlám kizárólag a földi emberek számára meghatározott viselkedési és vallási kódex” – írja Weintraub.