A hadtörténetben a légierő a legfiatalabb fegyvernem, amely alig egy évszázados múltra tekinthet csak vissza. A Wright fivérek 1903-ban végrehajtott első motoros repülését követő néhány évtizedben hatalmasat fejlődött az aviatika.
Hosszú volt a megtett út az 1903. december 17-én néhány méteres magasságban végrehajtott, alig 279 méter hosszú repüléstől a világ első működőképes sugárhajtású gépe, a német Heinkel He-178 prototípusának 1939. augusztus 27-én történt magasba emelkedéséig.
Alapjaiban már az első világháború végére kialakult a légierőn belüli hadrendi tagozódás vadász és bombázó fegyvernemre az eleinte csak felderítésre alkalmasnak tartott harci gépek tekintetében.
Egészen a második világháborúig a repülőgépek alkották a légi hadviselés kizárólagos eszközeit.
A hadászati igények azonban már a világháború idején olyan új hadieszközök kifejlesztéséhez vezettek, amelyek később a légi hadrend kibővítését eredményezték.
Az 1942 végére kifejlesztett, és 1944 nyarától London ellen tömegesen bevetett pulzáló sugárhajtóművel felszerelt német Fieseler Fi 103, közismertebb nevén
a V-1 volt a hadtörténet legelső pilóta nélküli gépe, a mai robotrepülőgépek őse.
A németek Peenemündében működő szupertitkos kísérleti telepén Wehrner von Braun főkonstruktőr vezetésével 1942 októberére fejlesztették ki a világ első ballisztikus hadászati rakétáját, az A4, későbbi és ismertebb nevén a V-2 rakétafegyvert.
(Érdemes megjegyezni, hogy a V-2 volt az első olyan, ember által alkotott eszköz, amely egy kísérleti kilövés során 163 kilométeres magasságot elérve - a világűr határát jelentő 100 kilométeres magasságot, az úgynevezett Kármán-határt átlépve - kijutott a kozmoszba.)
1945 után, a hidegháború éveiben mindkét szuperhatalom, az Amerikai Egyesült Államok és a Szovjetunió is a légierőn belüli önálló fegyvernemként állította fel a hadászati csapásmérésre alkalmas rakétás alakulatokat; az 1960-as évektől, a katonai műholdak megjelenésével pedig a légi hadviselés terepe már a világűrre is kiterjedt.
A légi hadviselésben céljait tekintve stratégiai vagy hadászati, illetve taktikai, azaz harcászati műveletekről beszélhetünk. Mind a hadászati, mind a harcászati légi műveletek közös célja az ellenséges erőkkel szembeni légi fölény kivívása és fenntartása.
A stratégiai légi hadműveletek alatt azokat a frontvonal mögött nagy mélységben végrehajtott, a hátországot érintő bevetéseket értjük, amelyek legfőbb célja az ellenség meggyengítése az infrastruktúra, út -, vasúthálózat és repülőterek, valamint a hadi és termelőüzemek, energiaszolgáltató központok szétrombolásával.
A harcászati műveletek célja ezzel szemben a szárazföldi csapatok közvetlen légi támogatása az ellenség élőerőinek, vezetési pontjainak és harceszközeinek támadásával, a csapatlégvédelem és tüzérség lefogásával.
A hadászati bevetéseket a stratégiai bombázó és rakétaerők,
a taktikai hadműveleteket pedig a csapásmérő harcászati bombázók, illetve helikopterek, valamint újabban drónok bevetésével hajtják végre.
A teljes légi fölény további feltétele a légtérbiztosítás, az ellenséges légierő tevékenységének megakadályozása, amelynek fő eszközét a vadászok és a csapatlégvédelmi egységek alkotják. Az első modern gépesített háború, a második világháború hadműveletei bebizonyították, hogy a légi fölény kivívása és fenntartása nélkül minden győzelem esélytelen.
A légierő megkerülhetetlenségét néhány katonai teoretikus olyan jelentős tényezőnek tartotta, hogy az általuk kidolgozott doktrína szerint az ellenség kizárólag a levegőből is megsemmisíthető, jelentősebb szárazföldi hadműveletek végrehajtása nélkül.
Talán senki sem gyakorolt akkora hatást a légi háborúk elméletére, mint Giulio Douhet dandártábornok, első világháborús katonai pilóta, aki 1923-ig az olasz légierő központjának volt a vezetője. Douhet 1921-ben publikált „A légi uralom” (Il domino dell’aria) című művének az az alapvetése, hogy a háború kimenetelét egymaga a légierő is képes eldönteni.
Douhet koncepciója szerint a modern háború fő célja a hátország, az „ellenség puha altestének” elpusztítása, ahol megsemmisítő csapásokkal kell megtörni a lakosság morálját, amely fellázadva így maga fogja békekötésre kényszeríteni az ellenséges államvezetést.
Tőle származik a hadseregen belüli önálló légierő gondolata is, amelyben a bombázó fegyvernem játssza a főszerepet. Douhet elmélete roppant népszerű volt a két világháború között, elsősorban az angolszász országokban.
Az Egyesült Államok és Anglia az 1930-as évek közepétől kezdte el kiépíteni stratégiai nehézbombázó flottáját;
Amerika első négymotoros nehézbombázó típusa, a második világháború egyik leghíresebb stratégiai bombázó gépe, a Boeing B-17 Flying Fortress (repülőerőd) 1935-ben hajtotta végre a szűzfelszállását.
(Nagy Britanniában a Short Stirling volt az első négymotoros hadászati bombázótípus, amely 1939-ben végezte el első felszállását.) Annak ellenére, hogy még a második világháború idején is az amerikai repülőerők az U.S. Army alárendeltségébe tartoztak, az Egyesült Államok fejlesztette ki a legnagyobb nehézbombázó-flottát.
Az 1927-től önálló Brit Királyi Légierő (Royal Air Force, RAF) igyekezett a legkövetkezetesebben megvalósítani Douhet tábornok koncepcióját a világégés éveiben. Douhet leglelkesebb híve Sir Arthur Harris légimarsall volt - aki 1942-től a háború végéig főparancsnokként állt a brit bombázóparancsnokság élén –, nevéhez fűződik a szőnyegbombázások koncepciójának gyakorlatba történt átültetése.
Harris célkeresztjében a náci Németország civil lakossága állt,
amelynek ellenállását a német nagyvárosok ellen bevetett nehézbombázó-kötelékek folyamatos támadásaival akarta szétzúzni.
Ő szervezte meg a világtörténelem első valódi terrorbombázását,
az 1942. május 30-31-én Köln ellen végrehajtott ezergépes bombatámadást, de ugyancsak az ő nevéhez fűződik a Drezda ellen 1945. február 13. és 15. között több hullámban végrehajtott, és 150-200 ezer halálos áldozatot követelő, hírhedt terrortámadás is.
Noha az Egyesült Államok európai hadszíntéren bevetett 8. és 15. légi hadserege Harris stratégiájától eltérően főleg katonai és hadigazdasági célpontok ellen hajtott végre stratégiai bombatámadásokat, Curtis LeMay hadseregtábornok a douheti koncepció szellemében a japán nagyvárosokat tekintette a csendes-óceáni bombázóerők első számú célpontjának.
A világtörténelem első két atomtámadása, az 1945. augusztus 6-i hirosimai, illetve augusztus 9-i Nagaszaki elleni bombatámadásnak is kizárólag pszichológiai célja volt.
A hitleri Németország 1935-ben megkezdett haderőfejlesztési reformja elsősorban a szárazföldi hadsereget támogató harcászati szerepet szánt a légierőnek. A stratégiai bombázóerők felállítását mind Hermann Göring birodalmi marsall, a Luftwaffe főparancsnoka, mind pedig a légierő fejlesztését irányító egykori első világháborús vadászpilótaász, Ernst Udet tábornok szükségtelennek tartotta.
A második világháború kitörése idején így Németország – szemben angolszász ellenségeivel – nem rendelkezett hadászati bombázóerőkkel. 1939 és 1941 között az európai hadszíntéren bevált villámháborús stratégiának köszönhetően ez nem is okozott különösebb problémát.
Amikor azonban Adolf Hitler 1941. június 22-én megtámadta a Szovjetuniót,
a kezdeti sikerek ellenére a villámháborús stratégia csődöt mondott.
A Vörös Hadsereg életben tartása szempontjából nélkülözhetetlen és az ország európai területére koncentrálódott hadiüzemeket 1941 forró nyarán a szovjeteknek sikerült az Urál vidékére áttelepíteniük.
Hadászati légierő hiányában azonban a németek számára a szovjet haditermelés lerombolása ezzel megvalósíthatatlan céllá vált. Annak ellenére, hogy a repüléstörténet első teljesen fémépítésű, egyszárnyas négymotoros hadászati bombázóját, a Tupoljev TB-3-at a Szovjetunióban építették, a szovjet légierő sem rendelkezett számottevő hadászati bombázóflottával a második világháború idején.
Sztálin a németekhez hasonlóan a front- vagy csatarepülő, illetve a vadászerők fejlesztését tekintette prioritásnak. A gépesített hadviselés modern német koncepciója, a villámháborús stratégia a páncélos, a gyalogos és a harcászati repülőerők szoros együttműködésén alapult, figyelmen kívül hagyva a stratégiai bombázás hadászati jelentőségét.
A második világháború után a sugárhajtású, majd a szuperszonikus repülés és a hadászati ballisztikus, valamint a repülőgépről kilőhető légiharc-, illetve taktikai rakéták elterjedése a hadászati bombázás és a légierő alkalmazásának a korábbiaktól eltérő megközelítését igényelte.
A második világháború több tanulsággal is szolgált; egyrészt bebizonyosodott, hogy a légierő, illetve a légi fölény kivívása valamennyi, a siker reményében megvívott háború elengedhetetlen feltétele,
ugyanakkor a hadászati bombázás háborúkat eldöntő douheti koncepciója látványosan megbukott.
Sem az 1940 nyarán elkezdődött angliai légi csata, sem pedig az 1943-tól kiteljesedő és egészen a második világháború végéig tartó Németország elleni szövetséges hadászati bombázóoffenzíva nem volt képes sem a hadiipar teljes szétzúzására, sem pedig a lakosság pszichológiai megtörésére.
A háborús tanulságok alapján John Warden, az Egyesült Államok légierejének (U.S. Air Force) tábornoka dolgozta ki az úgynevezett ötgyűrűs modellt. Warden koncepciója szerint a hadászati bombázás hatékonysága a meghatározott sorrendben egymásra épülő – belülről kifelé haladó – célmeghatározáson, illetve e célok leküzdésén alapul.
Az ötgyűrűs modellben a stratégiai bombázások első szakasza az előzetesen felderített vezetési pontok megsemmisítésével kezdődik. A második prioritást az úgynevezett létfontosságú elemek (hadiipari üzemek), a harmadikat pedig a közlekedési és energetikai infrastruktúra lerombolása jelenti.
A Warden-doktrína sem veti el a lakosság pszichológiai megtörésének fontosságát, ezt azonban a prioritási sorrendben a negyedik helyre teszi, a kiállított haderő pusztítása pedig csak az utolsó prioritás. Ezt a doktrínát először az 1964-től kiteljesedő vietnami háborúban alkalmazták, vegyes sikerrel.
Az 1991-es Öböl-háborúban alkalmazták először az úgynevezett hatásalapú légi hadműveleteket. Ez a doktrína az egyes célpontok közötti összefüggéseket állítja a légi csapások megtervezésének középpontjába. A hatásalapú csapások megtervezése igen rugalmas, az ellenség erőforrásainak rendszerszemléletű vizsgálatán alapul, és ez dönti el a prioritások sorrendjét is.
Előfeltétele a széleskörű és rendkívül alapos felderítés, ami csak a katonai műholdak és informatikai hadviselés korában vált igazán megvalósíthatóvá. Az elmúlt két évtized reguláris haderők közötti összecsapásaiban, különösen
az 1991-es és a 2003-as Öböl-háborúban a taktikai támogató légi hadműveletek domináltak,
az ellenséges csapategységeket lefogó támadások, közvetlen légi harctámogatás és pszichológiai jellegű légi hadviselés célorientált kombinációjával.
A precíziós légi csapások doktrínája a Warden-féle ötgyűrűs modell és a hatásalapú műveletek továbbfejlesztett szintézisének tekinthető. Alapvetően prevenciós stratégia; a kombinált és erősen koncentrált légi hadműveletek legfőbb célja ugyanis az ellenséges erők harcba szállásának megakadályozása elektronikus, illetve pszichológiai hadviseléssel, valamint a csapatösszpontosítások, a logisztika és a polgári-katonai vezetés támadásával.
A precíziós légi hadviselés alapelveit Allen Batschelet dandártábornok fektette le 2002-ben megjelent munkájában.
Napjaink egyik aktuális kérdése, hogy vajon az Iszlám Államot meg lehet-e semmisíteni kizárólag légi csapások útján.
Az Iszlám Állam új jelenség a terrorszervezetek történetében; ez az első olyan szélsőségesen radikális szervezet, amely igyekszik területileg is megszervezni önmagát.
Szemben az al-Kaidával, amely több országban működött sejtszerűen, az Iszlám Állam jól körülhatárolható területen építette ki központját. Mindez a terrorszervezettel szembeni eredményes katonai fellépést is lehetővé teszi, ellentétben a szanaszét szóródva működő al-Kaidával.
Az Iszlám Állam infrastruktúrája, valamint a terrorszervezet fenntartásának legfontosabb pénzügyi forrását biztosító olajkutak és finomítók gondosan megtervezett és végrehajtott precíziós légi hadműveletekkel teljesen megsemmisíthetők. Noha ez önmagában még nem elegendő az ISIS 30-50 ezer főre becsült fegyveres erejének, illetve magának a szervezetnek a felszámolásához, de arra feltétlenül elégséges, hogy véglegesen meggyengítsék a terrorállamot.
A NATO-légierő 1999-es Szerbia elleni bevetése végül is szárazföldi hadműveletek nélkül elérte a célját. Lehet természetesen, hogy ez csak az a bizonyos kivétel volt, ami megerősíti a fő szabályt.