A szülői gondoskodás legősibb előfordulását fedezték fel

őshüllő, szülői gondoskodás
Az őshüllő családi életének rekonstrukciója
Egy Kínában talált ősmaradvány feltárta a jurában élt hüllők családi életét.

A középső jurából származó fosszlia – amelyre egy kínai földműves bukkant – egy családi csoportot őrzött meg: egy felnőtt hüllő és hat fiatal maradványait tárták fel a kutatók. Mivel a kisebb egyedek azonos méretűek, a kutatók szerint a kövületben egy felnőtt található az egy fészekaljba tartozó utódaival.

Az utódgondozás tendenciája kulcsfontosságú a ma élő archoszauruszoknál, azaz a madaraknál és a krokodiloknál. A krokodilok védik utódaikat a ragadozók ellen, a madarak meg nemcsak védelmet, hanem táplálékot is nyújtanak a fiókáiknak.

Az őshüllő családi életének rekonstrukciója Forrás: Chuang Zhao

Többször is kialakult az evolúció folyamán

Ez a viselkedésforma többször is kialakult a gerincesek között. Erre bizonyítékok találhatók a diapsidák – azon 300 millió éve kialakult állatcsoport, amelyekből az összes mai gyíkok, kgyók, krokodilok és madarak leszármaztak – hosszú evolúciós történetében.

A születés utáni utódgondozásra utaló egyértelmű bizonyíték azonban rendkívül ritka a fosszilis leletek között, és csupán kétféle dinoszaurusznál és egy Pelycosaurusnál számoltak be ilyen ősmaradványról.

Új bizonyíték a szülői gondoskodásra

A Geosciences Journalben megjelent tanulmány – amelyben több intézet is részt vett – új bizonyítékot tár elő a szülői gondoskodás meglétére a Philydrosaurus nevű, mintegy 160 millió éve a középső jurában élt őshüllőnél.

A kutatócsoport a vízi őshüllő egyik rendkívül jól megőrzött csontvázát vette górcső alá. A csontok tanulmányozása folyamán kiderült, hogy nem egy, hanem hét állatról – egy felnőttről és hat fiatalról – van szó. Mivel a fiatalok ugyanabba a fajba tartoznak, mint a felnőtt példány, és egyforma méretűek, ebből a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a csoport egy családot – szülőt az utódaival – képvisel.

Védelem a ragadozók ellen

„Az, hogy a Philydrosaurus szülői gondoskodást mutatott az utódai iránt a kikelés után, arról tanúskodik, hogy a felnőtt állat védelmet nyújtott a fiataloknak a ragadozók ellen. Viszonylag kis méretük valószínűsíti, hogy ezek az állatok nagy nyomásnak voltak kitéve a ragadozók által, és az általuk alkalmazott stratégiák, úgymint az elevenszülés és a születés utáni szülői gondoskodás valószínűleg javította az utódok túlélési esélyeit” – mondta Charles Deeming, a Lincoln Egyetem kutatója.