A borozó patkányoknak kevésbé romlik a memóriájuk

magyar és osztrák kékfrankosok bor vörös bor
A vörösborban található rezveratrol újabb jótékony hatását mutatták ki amerikai kutatók. Kiderült, hogy a vegyület nemcsak a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását gátolja, hanem megakadályozza az időskori memóriavesztést is.

A Texasi A&M Egészségtudományi Központ és Orvosi Egyetem kutatói a vörös szőlő héjában, valamint a vörösborban, a földimogyoróban és néhány bogyóban megtalálható antioxidáns, a rezveratrol egészségre gyakorolt hatását vizsgálták. Más tanulmányok korábban már igazolták, hogy a rezveratrol csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, a kutatók most a vegyület memóriára gyakorolt hatására voltak kíváncsiak.

Kiderült, hogy a rezveratrol pozitív hatást gyakorol az agy hippokampusz nevű területére, amely létfontosságú olyan funkciók működésében, amilyen a memória, a tanulás és a kedélyállapot.

A vörösborban lévő rezveratrol javítja a memóriát Forrás: Origo

A rezveratrol frissen tartja a patkányok tanulási képességét

Ashok K. Shetty és munkatársai idősödő patkányokat vontak be a vizsgálatokba. A patkányoknál ugyanúgy jelentkezik az időskori memóriaromlás, mint az embereknél.

A kutatók 22-25 hónapos patkányokkal kísérleteztek, amelyeknél már jelentősen romlik az új térbeli ismeretek megtanulásának és megőrzésének képessége. Az eredményeket a Scientific Reports legújabb számában tették közzé.

„A tanulmány eredményei meghökkentők” – mondta Shetty. „Kiderült, hogy a rezveratrolt nem kapó kontrollpatkányok korábbi térbeli memóriája nagyrészt megmaradt, de a képesség az új térbeli tanulási emlékek szerzésére jelentősen hanyatlott a 22-25. hónapos életkor táján. Ezzel szemben

Megduplázódott a neurogenezis

Shetty elmondta, hogy az idegsejtek növekedése és az új idegsejtek képződése (neurogenezis) majdnem megkétszereződött a rezveratrolt kapott patkányoknál a kontrollcsoporthoz képest. A rezveratrollal kezelt állatoknál az új hajszálerek képződése révén javult az agy vérellátása is, és csökkent a hippokampusz krónikus gyulladásának előfordulása is.

„A tanulmány új bizonyítékot szolgáltatott arra, hogy a késői középkorban végzett rezveratrolos kezelés hozzájárulhat a memória és a hangulat időskori javulásához” – mondta Shetty.

A kutatók most a rezveratrol hatásának molekuláris mechanizmusait tanulmányozzák. Abban bíznak, hogy eredményeiket akár Alzheimer-kóros betegek kezelésében is felhasználhatják majd.