A chilei LAN Légitársaság 210-es járatának katasztrófája a sporttörténet egyik tragikusan emlékezetes  balesete marad.  Az Andok felett lezuhant gépen utazott a Green Cross futballcsapat nyolc játékosa és két edzője is.

Hegyi túrának indult a nem mindennapi felfedezés

A gyakorlott hegymászókból álló csoport a chilei fővárostól, Santiagótól  délre fekvő La Gotera hegyvidéken túrázott, amikor 3 200 méteres magasságban repülőgéproncsokra bukkantak. A fellelt roncsok olyan jó állapotban vannak, mintha csak néhány hónapja, nem pedig több mint fél évszázaddal ezelőtt történt volna a baleset.

Leonardo Albornoz felvétele a LAN 210-es járat ismét felfedezett roncsairól )Forrás: MTI/EPA/EFE/Leonardo Albornoz

A törzs egy nagyobb darabja még mindig épségben megvan, és egy csomó maradvány, köztük emberi csontok találhatók szétszóródva a roncs környékén – nyilatkozta Leonardo Albornoz, a hegymászó csapat egyik tagja. A repülőgéproncsok a LAN ( Linea Aéra Nacional) 210-es járat 1961. április 3-án lezuhant DC-3 típusú utasszállító gépének maradványai. A gép roncsát 1961. április 10-én találták meg, de a gyorsan lezavart és felületes helyszíni vizsgálat után feledésbe merült a tragikus sorsú repülőgép.

A szétszóródott roncsok egy 3200 méter magasan fekvő lejtőn találhatók. A képen az egyik most felfedezett légcsavaragy láthatóForrás: MTI/EPA/EFE/Leonardo Albornoz

Az 1961-ben lezárt vizsgálat konklúziója szerint nem volt pontosan megállapítható, hogy mi okozta a DC-3 katasztrófáját.  A hegymászók kövek alatt találták rá a kétmotoros Douglas egyik légcsavarjára. Albornoz megítélése szerint a gép történetét átírhatták, - a roncsok helyzete ugyanis mást mutat szerinte, mint a balesetről szóló korabeli hivatalos nyilatkozatok.

Egy csapat, amely sohasem érkezett meg

A LAN 210-es járata Temuco repülőteréről szállt fel 1961. április 3-án hétfőn, háromfős személyzettel és 21 utassal a fedélzetén. A CC-LLD-P210 lajstromjelű Douglas  úticélja a főváros, Santiago de Chile volt. A DC-3 fedélzetén utazott a népszerű Green Cross futballcsapat nyolc játékosa és három edzője is. Az elsőosztályú chilei klub játékosai, a két nappal korábban az Osroma Seleccion csapata ellen lejátszott döntetlen meccs után két csoportban, és két különböző járattal utaztak vissza a fővárosba, a 210-es járat azonban sohasem érkezett meg…  

A chilei LAN Légitársaság Douglas DC-3 típusú utasszállító gépeForrás: Wikimedia Commons

1 óra 15 perc repülési idő után a személyzet erős jegesedést tapasztalt a szárnyakon, ezért az irányítás engedélyét kérte  az alacsonyabb repülési szintre  süllyedéshez. A   210-es járat ekkor az Andok felett 3000 méter magasan repült. A santiagói légiirányítás azonban egy másik gép, a LAN 205-ös járatának közeli helyzetére tekintettel nem járult hozzá az azonnali süllyedéshez.  Pár perccel később a romló meteorológiai körülmények miatt az irányítás a visszafordulását javasolta, egyidejűleg pedig engedélyezte a gép 2000 méteres repülési magasságra süllyedését, de már nem sikerült rádiókapcsolatba lépni a 210-es járattal.

A DC-3 pilótafülkéje. A második világháború után a típust számtalan kisebb légitársaság üzemeltette még évtizedekigForrás: Wikimedia Commons

A gép roncsait  április 10-én találták meg Mauele közelben, Lastima-Pejerreymin tartomány területén, a La Gotera hegyvidéken. A gépen utazó mind a 24 személy életét vesztette. A nehéz helyszíni körülmények miatt sietősen lezavart vizsgálat szerint a gép jobb oldali motorja kifogástalanul üzemelt, de a baloldali Wright R-1800 Cyclone csillagmotor működése akadozhatott. A vizsgálati jegyzőkönyvet ennek ellenére azzal zárták le, hogy a baleset oka nem volt pontosan megállapítható. A pilóták korábbi rádióforgalmazására figyelemmel azonban lehetséges, hogy az intenzív jegesedés állhatott a katasztrófa hátterében.

Az égbolt igáslova

A kaliforniai Douglas által még a II. világháború előtt kifejlesztett DC-3 (a katonai szállító változat jelölése a C-47 volt) 1935 decemberében teljesített első felszállását. Ezt a típust tekinthetjük az aerodinamikailag korszerű, modern utasszállító gépek előfutárának. Az előremutató sárkányszerkezetet a magyar származású Kármán Tódor tervezte.

A DC-3 típusba épített Wright R-1820 Cyclone csillagmotor. Ugyanilyen hajtóművel rendelkezett a LAN 210-es járat gépe isForrás: Origo

A Douglas a gyártás 1945-ben történt leállításáig közel 11 000 gépet épített, a licencben gyártott repülőgépek nélkül. (Az Egyesült Államok után a Szovjetunióban gyártottak legtöbbet a típusból. A Szovjetunióban licenc alapján épített gépeknek Li-2 volt a típusneve.)   A  C-47 katonai jelzésű típusváltozat legnagyobb megrendelője a hadsereg volt, az amerikai és szövetséges légierő nagy számban alkalmazta szállítógépként. A második világháború végén, amikor a hadsereg számára szükségtelenné váltak a „Dakoták” (ez volt a gép egyik beceneve), sok kisebb légitársaság tömegesen vásárolta fel a fillérekért kiárusított Dakotákat, amelyek ezután a polgári légiforgalomban folytatták pályafutásukat.

A DC-3 és szovjet licence változata a Li-2 sokáig forgalomban maradtak a rövidtávú, illetve belföldi járatokonForrás: Wikimedia Commons

A dél-amerikai országok légitársaságai különösen sok Dakotát vásároltak. A LAN 210-es járat gépe – amelyet 1943-ban építettek az Egyesült Államokban –   szintén a légierő által a katonai szolgálatból kivont gép volt.