A nagy dögök jártak a legjobban az evolúcióval

óriáspolip, Csendes-óceán
A Giant Pacific Octopus is displayed in Sea Life in Blankenberge, on March 29, 2012. The Giant Pacific Octopus is the largest octopus species, with tentacles up to 1m50 long. Until the end of the year Sea Life is hosting a special octopus exposition called 'World of the octopus'. AFP PHOTO KURT DESPLENTER
A tengeri állatok átlagos és maximális mérete is jelentősen nőtt az evolúció folyamán egy friss tanulmány szerint. A tengeri lények átlagos súlya nem kevesebb mint százötvenszeresére nőtt több mint 500 millió év alatt.

Noel Heim, a Stanford Egyetem kutatója kollégáival az eddigi legátfogóbb tesztet végezte el az úgynevezett Cope-szabályra. Az amerikai paleontológusról, Edward Cope-ról elnevezett, 19. század végén megfogalmazott szabály szerint sok állatcsoportban tendencia mutatkozik a testméret növekedésére.

A szabályt eredetileg szárazföldi emlősök megfigyelése alapján állították fel és máig kérdéses volt, hogy tengeri állatokra is vonatkozik-e. Noel Heim és társai a tengeri állatok több mint 17 ezer nemzetségének testméret-változásait vizsgálták meg az elmúlt 542 millió évből.

A kék bálna (Balaenoptera musculus) a legnagyobb állat, ami valaha létezett a Földön. Hossza eléri a 30 métert, súlya meghaladhatja a 170 tonnát Forrás: AFP

A kutatók azért választották ezt az időhatárt, mert 542 millió évvel ezelőtt kezdődött a kambrium. Ez az első olyan időszak a Föld történetében, amelyből a medúzáknál és tengeri szivacsoknál bonyolultabb élőlények maradványait ismerjük.

Egyre csak nőttek és nőttek

Az eredmény: a testméret növekedett. A maximális és az átlagos testsúly is nőtt, utóbbi nem kevesebb mint 150-szeresére a kambrium kezdete óta. A kutatók szerint teljesen világos, egyértelműen kirajzolódó trendről van szó.

A legnagyobb ismert tengeri állat, a körülbelül 30 méteres kék bálna is ma él. Jellemzően nem arról van szó, hogy egy-egy faj egyedei egyre nagyobbak lesznek, hanem arról, hogy egyre nagyobb új fajok jelennek meg.

Az óriáspolip (Enteroctopus dofleini) karjainak hossza hét-nyolc méter is lehet Forrás: AFP/Kurt Desplenter

Gyors mozgás, több táplálék

A kutatók szerint a testméretben kimutatható növekedés mögött egy evolúciós folyamat húzódik. A nagyobb test gyorsabb mozgást és nagyobb prédák elejtését teszi lehetővé, és az üledékbe is mélyebbre és hatékonyabban tudja magát beásni egy nagyobb állat. Kisebb az esélye annak is, hogy elejtik.

„Tanulmányunk a valaha végzett legátfogóbb teszt a Cope-szabály érvényességére vonatkozóan. A fosszíliákban fennmaradt tengeri nemzetségek csaknem 75 százalékát és a valaha élt összes állati nemzetség csaknem 60 százalékát felöleli az adatbázisunk” – magyarázta Heim. A tanulmány a Science tudományos folyóiratban jelent meg.

A testméretben kimutatott világos trend arra sarkallhatja a kutatókat, hogy más tulajdonságok változásait is nagy mintán vizsgálják meg evolúciós szempontból.