Villámgyorsan menekül a csillag a galaxisból

szupernóva
Szupernóva művészi ábrázolása
A Tejútrendszerből minden eddiginél legnagyobb sebességgel "menekülő" csillagot fedeztek fel kutatók földi teleszkópok segítségével.

Az US 708-as csillag, mely másodpercenként mintegy 1200 kilométert tesz meg, egy különösen szoros kettős rendszerből katapultált egy szupernóva-kitöréssel - írták az asztronómusok a Science szaklapban.

Eddig csak 20 úgynevezett hipersebességű csillagot ismert a tudomány, amelyek olyan sebességgel mozognak, hogy képesek legyenek elhagyni a gravitációjukat, hogy a galaxisok közötti űrben vándoroljanak. Ezeknél azonban jóval gyorsabban mozog a most felfedezett csillag. Olyan gyors, hogy 25 millió év múlva elhagyja a Tejútrendszert.

Szupernóva művészi ábrázolása Forrás: Wikimedia Commons

"Ezzel a sebességgel öt perc alatt eljuthatnánk a Földről a Holdra" - mondta Eugene Magnier, a Hawaii Egyetem csillagásza.

Normális esetben a galaxis közepét képező szuper-nagytömegű fekete lyuk egyfajta csúzliként viselkedik, ami a hipersebességű csillagok sebességét biztosítja.

Az US 708 azonban egészen más: "Ez galaxisunk leggyorsabb vándorcsillaga. Rekonstruálva a röppályáját kiderült, hogy a kilökődésének módja erősen eltér a hipersebességű csillagok esetében megszokottól" – mondta Stephan Geier, az Európai Déli Csillagvizsgáló kutatója. A szakértő és munkatársai a hawaii W.M. Keck Csillagvizsgáló eszközeivel tették felfedezésüket.

Extrém sebessége mellett az US 708 egyéb sajátságossággal is bír: más hipersebességű csillagokhoz képest ez egy gyorsan forgó, tömör héliumcsillag. Feltételezhető, hogy eredetileg egy ultratömör bináris rendszerből származik. Ebben hélium került át belőle tömör fehér törpe társcsillagának, amely végül elég nagyra nőtt ahhoz, hogy elindítson egy különleges csillagrobbanást, egy úgynevezett Ia típusú szupernóvát.

A robbanást túlélő társcsillag, a US 708 a folyamat során jelentősen felpörgött és végül kilövellt a felbomlott bináris rendszerből.