Horrorisztikus ősszalamandrát fedeztek fel

ősszalamandra
Metoposaurus algarvensis
Egy ősi óriásszalamandra kövületére bukkantak brit paleontológusok Portugália déli részén, a szakemberek szerint egy eddig ismeretlen kétéltű faj maradványait fedezték fel a kiszáradt ősi tóban.

Ez az ősi kétéltű egy szörnyre emlékeztet, amely éppen egy horrorfilmből lépett elő" - mondta Steve Brusatte, az Edinburghi Egyetem paleontológusa, a Journal of Vertebrate Paleontology című folyóirat keddi számában megjelent tanulmány társszerzője.

"Az állat olyan nagy volt, mint egy kisebb személyautó és nagy lapos feje volt több száz hegyes foggal az álkapcsában" - magyarázta.

A megtalálási hely után Metoposaurus algarvensis-nek elnevezett kétéltű hosszúsága elérhette a két métert. A krokodilra hasonlító állat tavakban, folyókban élt és főként halakkal táplálkozott.

Az óriásszalamandra a földtörténeti késő triász kor egyik legnagyobb ragadozója volt több mint 200 millió évvel ezelőtt, amikor a dinoszauruszok még csak elterjedőben voltak a Földön.

Metoposaurus algarvensis Forrás: Marc Boulay, Cossima Productions

Elterjedt lehetett

A faj a primitív kétéltűek egy szélesebb fajához tartozott, amely 220-230 millió évvel ezelőtt élt a tengerszint feletti alacsony térségekben. Ebből a kétéltű családból származnak a modern kétéltűek, mint a békák és a gőték.

Az Ibériai-félszigeten először bukkantak ilyen kétéltű maradványra, ami azt mutatja, hogy a prehistorikus állat a korábban feltételezettnél jóval elterjedtebb volt a Földön. Hasonló fosszíliákat eddig leginkább Afrikában, Indiában és Észak-Amerikában találtak.

A Portugáliában talált koponya- és állkapocsszerkezet azonban különbözik a korábban feltárt ilyen kövületektől, és ezért a szakemberek feltételezik, hogy az óriásszalamandra egy alfajához tartozik. Remélik, hogy további algarvei ásatásokkal még több kövületet találnak, amelyekből többet tudhatnak meg az ősi állatról.