Nem biztos, hogy jó hatást keltünk egy feljavított profilképpel

2015.05.10. 09:55

Az internetes társkeresés világában mindenki a legelőnyösebb fotójával kívánja felhívni magára a figyelmet. Egy új kutatás szerint azonban a két nem eltérő módon ítéli meg ezt a törekvést.

A rohanó világban mindent a lehető leghamarabb szeretnénk megkapni, legyen szó gyorskajáról, vagy éppen egy számunkra szimpatikus férfiról vagy nőről. Ennek is köszönhető többek között a Tinderhez hasonló online társkeresők sikeressége, ahol egyetlen fotó alapján lehet dönteni a kiszemeltről. A koncepció arra sarkall mindenkit, hogy a lehető legelőnyösebb fotóját válassza profilképnek, ami sokszor ahhoz vezet, hogy valamilyen módon manipulálják a kiválasztott felvételeket. Valóban ez a siker titka?

A Connecticuti Egyetem kutatói úgy vélik, egy jó kép könnyen kétélű fegyverré válhat. Amíg a nők felé egy férfi előnyös fotója nagyobb vonzalmat és megbízhatóságot sugároz, a férfiaknál ez fordítva működik: az erősebb nem vonzónak, ám kevésbé megbízhatónak tart egy hölgyet, ha jól beállított fénykép készül róla.

Forrás: AFP/Gabriel Bouys

A vizsgálat

A vizsgálatban 305 heteroszexuális, 17 és 36 év közötti személy vett részt. A résztvevőknek ugyanazokról az ellenkező nemű személyekről készült profilképeket mutatták meg, de a fotók egyik fele fel volt javítva (például jobb megvilágítás, smink, hajstílus), a másik fele viszont nem. Ez után arra kérték az alanyokat, hogy osztályozzák a profilképeket fizikai vonzalom, hasonlóság, valamint megbízhatóság alapján, majd döntsék el, hajlandóak lennének-e randevúzni az adott személlyel.

Ugyanazt a nőt a férfiak csinosabbnak, ám kevésbé megbízhatónak találták az előnyösebb fotókon, mint az előnytelenebbeken. A nők ezzel ellentétben minden szempontból pozitívabban viszonyultak ugyanannak a férfinak a feljavított fotóihoz.

Kockázatvállalás

Érdekesség, hogy az alacsonyabb bizalomindex ellenére az előnyösebb képek jobban ösztönözték a férfiakat, hogy randevúzzanak a rajtuk szereplő hölggyel, ami arra enged következtetni, hogy az erősebb nem tisztában van az „átverés” tényével, de így is hajlandó vállalni a kockázatot. „A kapcsolatépítés szempontjából fontos a bizalom, a vizsgálatban szereplő férfiak azonban inkább a külsőt helyezték előtérbe” – foglalta össze a tapasztalatokat a kiadott sajtóközlemény. A tapasztalatokat a Nemzetközi Kommunikációs Szövetség (International Communication Association Conference) 65. éves találkozóján fogják ismertetni.