Minden szúnyogot hímmé alakíthatnak egy genetikai csavarral

2015.05.23. 16:13

Közismert, hogy a szúnyogok közül csak a nőstények szívnak vért. Egy genetikai trükkel azonban minden szúnyog hímmé alakítható. Ez nagy segítséget jelenthet a szúnyogok terjesztette betegségek leküzdésében.

Nem kell minden szúnyogot utálni, csak a nőstényeket. Ugyanis csak ők szívnak vért és terjesztik a betegségeket. Az Aedes aegypti szúnyog nőstényei például különösen veszélyes, olykor halálos vírusbetegségeket terjesztenek, de a szúnyogok a felelősek a malária átadásáért is.

Amerikai kutatóknak most valószínűleg sikerült meghatározni azt a gént (Nix), amely szerepet játszik az A. aegypti ivarmeghatározásában. Ha a kutatóknak igazuk van, akkor a szúnyogok elleni védekezési stratégia arra összpontosíthat, hogy ártalmatlan hímekké alakítsák a vérszívó nőstényeket, vagy legalábbis szelektíven eliminálják a halálosabb nőstényeket.

Vért szívó Aedes aegypti nőstényForrás: Wikimedia Commons

Egy lépéssel közelebb az ivarmeghatározáshoz

A WHO felmérése szerint a bolygón több száz millió embert fenyegetnek a szúnyogok által terjesztett vírusbetegségek, amilyen a dengue, a sárgaláz és a chikungunya. Sajnos azonban nagyon nehéz egy-egy önálló gént azonosítani a rovarok genomjának azon a részén, amely az emberi Y ivari kromoszómának felel meg. Ezért nem sikerült eddig a kutatóknak meghatározni egy a hím ivart meghatározó gént (úgynevezett M faktort).

Az A. aegypti DNS-ének tanulmányozása folyamán azonban a Virginia Tech kutatócsoportja Zach Adelman és Zhijian Tu vezetésével meghatározott egy olyan gént, amely a felnőtt hímekben és korán, a fejlődő embriókban is kifejeződik. Génsebészeti módszerrel beavatkoztak ennek az M faktornak vagy Nixnek nevezett génnek a kifejeződésébe, és azt tapasztalták, hogy nélkülözhetetlen a hím fejlődés beindításához. Nemcsak szükséges, de elégséges.

A Nix fontos szabályozó

A hím szúnyogok kifejlődéséhez vezető események pontos sorrendje egyelőre még nem világos” – mondta Adelman a Science magazinnak, amelyben a cikkük megjelent. „De azt tudjuk, hogy a Nix ennek a sornak a tetején helyezkedik el, és ez a lényeg.”

A Nix bármely megváltoztatása következtében torz ivarszervek fejlődnek. Ha teljesen elnémítják a gént, akkor nem jelenik meg néhány tulajdonság a mutáns hímek ivarszervein. Ha pedig a gén a genom más részein fejeződik ki, akkor mutáns nőstények alakulnak ki hím jellegű ivarszervekkel.

Terméketlen utódok

A Nix izgalmas lehetőséget kínál számunkra, hogy felhasználjuk a szúnyogok ivarát a fertőző betegségek elleni harcban, mivel a hímség alapvetően összeegyeztethetetlen a betegséghordozással” – mondta Tu egy sajtótájékoztatón.

Noha a kutatók nem tudták teljesen megváltoztatni az ivart a Nix kapcsoló átváltásával, de a beavatkozás eredményeként terméketlen szúnyogok jöttek létre, amelyek így nem tudták továbbadni a génjeiket. Ez csak a kezdet, és talán egy napon majd feltárnak további M faktorokat, amelyek segítenek a betegségek visszaszorításában.