Legnagyobbak között a legkisebb az újonnan felfedezett fekete lyuk

2015.08.12. 12:21

A fekete lyukak felfedezésével kapcsolatban általában az számít szenzációnak, ha minél nagyobbat találnak belőle a csillagászok. Most éppen az ellenkezője történt, és felfedezték az úgynevezett „szupernagy” fekete lyukak közül az eddig ismert legkisebbet.

A nagyon nagy tömegű (szupermasszív) fekete lyukak – amelyek leggyakrabban a galaxisok centrumában helyezkednek el - általában százezerszer masszívabbak a Napnál.

A most talált „törpe óriás” azonban „mindössze” ötvenezer naptömegű objektum

– százszor könnyebb, mint a Tejútrendszer középpontjában elhelyezkedő társa, adta hírül a NASA sajtóanyaga. A friss felfedezés a NASA Chandra Chandra-röntgenteleszkópja és a 6,5 méteres chilei Magellan-Clay teleszkóp segítségével történt.

Egy szupermasszív fekete lyuk illusztrációjaForrás: NASA

A most felfedezett fekete lyuk egy tőlünk 340 millió fényévre található törpegalaxis középpontjában van.

Mivel mind a fekete lyuk, mind a galaxisa ennyire kicsi, a kutatók abban reménykednek, hogy tanulmányozásukkal jobban megérthetik a korai univerzum fiatal galaxisainak életét.

A kutatók még egy érdekes megfigyelést tettek.

Az apró fekete lyuk ugyanolyan ütemben szippantja magába az anyagot, mint nagyobb, masszív unokatestvérei.

Ez azt jelentheti, hogy a nagyobb tömegű fekete lyukak folyamatosan növekednek egész életük során. Az eredményeket az Astrophysical Journal Letters című szakfolyóirat legújabb számában publikálták.