Szófogadó zombivá változtatja a pókot a fürkészdarázs lárvája

zombipók, fürkészdarázs, kaszáspók
A fürkészdarázs (Reclinervellus nielseni) éppen a pók hátán utazik, és beveti sajátságos kémiai koktélját, hogy rákényszerítse akaratát
A keresztespókoknak sem fenékig tejfel az életük – ha például egy fürkészdarázsféle lárvájával találkoznak, egyenesen agyatlan zombivá válhatnak. Egy friss kutatás most arra kereste a választ, hogy pontosan hogyan irányítja a lárva nyolclábú áldozatát.

A keresztespókfélék (Araneidae) egyetlen szerencséje, hogy a fürkészdarazsak (Ichneumonidae) lárvái egy évben csak egyszer lepik el az erdőket, szolgasorsra alkalmas nyolclábúakat keresve – pontosan ezért volt azonban olyan nehéz a zombi-jelenséget kutatni is a Kobe Egyetem tudósai számára.

Nincs új a nap alatt

Keizo Takasuka és Kaoru Maeto azt vizsgálták, hogy pontosan hogyan irányítja a Reclinervellus nielseni lárvája a keresztespókot – a Journal of Experimental Biology tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból kiderült, hogy a nyolclábúnak egy már korábban kialakult hálókészítési módszerét idézi fel a pókban, amelyet akkor használ, ha éppen vedléshez készülődik.

Védőhálót készít a lárvának a pók

A folyamat igazán egyszerű, mégis rendkívül bonyolult: a darázs lepetézik a keresztespók fejére, a kikelt lárva pedig valamiféle kémiai anyag segítségével

arra készteti a pókot, hogy idő előtt vedlőhálót készítsen

– ez egy olyan hálófajta, amely néhány főszálból áll, legfontosabb célja pedig a közepén vedlő pók védelme.

A fürkészdarázs (Reclinervellus nielseni) lárvája éppen a pók hátán utazik, és beveti sajátságos kémiai koktélját, hogy rákényszerítse akaratát Forrás: Keizo Takasuka

A zombipók a lárva hatására felbontja prédafogásra szolgáló hálóját, és olyat készít a helyébe, ahol a lárva nyugodtan, biztonságban tovább tud fejlődni.

Elfogyasztja munkája végeztével

Dr. Takasuka és kollégája megfigyelte, hogy munkája végeztével a keresztespókra megkegyelmező végzet vár: a lárva szépen lassan elfogyasztja, majd a hálóba fordulva továbbfejlődik. A kutatók szerint a lárva számára könnyebb

a pókba már eleve beprogramozott hálószövési technikát előhozni,

mint egy teljesen újat rákényszeríteni. A pókok számára egyetlen szerencse, hogy a paraziták minden évben csak egyszer jelennek meg.