Globális óceánt rejt a Szaturnusz holdjának jeges felszíne

2015.09.16. 12:27

Hatalmas, globális kiterjedésű óceán húzódik a Szaturnusz geológiailag aktív holdja, az Enceladus jeges felszíne alatt, derült ki a Cassini űrszonda adataiból.

A kutatók azt találták, hogy az égitest a gázóriás körül keringve imbolygó mozgást végez. Ez arra utal, hogy a felszínt borító jégpáncél nincs a kőzetmagig befagyva, és a holdon egy hatalmas, globális kiterjedésű óceánnak kell lennie, olvasható a NASA weboldalán.

Az eredmény azt jelenti, hogy az Enceladus déli pólusán megfigyelt vízgőzt, jégszemcséket, és szerves molekulákat a felszín alatti óceán táplálja. Azt korábban is sejtették, hogy a déli pólus alatt víz lehet, de az űreszköz által gyűjtött gravitációs adatok alapján egyre inkább arra kezdtek gyanakodni, hogy egy, az egész égitestet beborító óceán létezhet a holdon. Ennek megerősítéséhez persze számos további vizsgálatra is szükség volt.

Az Enceladus rétegeiForrás: NASA/JPL-Caltech

Vizsgálatok

A tudósok rengeteg felvételt tanulmányoztak át az Enceladusról, nézték a különböző felszíni formációk - például kráterek - elhelyezkedését, valamint több modellt készítettek az imbolygó mozgás megmagyarázására. A mérések alapján a kutatók arra jutottak, hogy ha az égitest felszíne és bolygómagja össze lenne fagyva, akkor a mag jelentős tömege miatt az imbolygó mozgás a megfigyeltnél sokkal elhanyagolhatóbb lenne.

Ez azt bizonyítja, hogy egy globális, folyékony rétegnek kell elválasztania a felszínt a kőzetmagtól” – mondta Matthew Tiscareno, a Cassini küldetés egyik munkatársa. A víz teljes megfagyását akadályozó mechanizmus mibenléte egyelőre nem ismert.

A kutatás az Icarus című online tudományos folyóiratban jelent meg.