Műszaki hiba okozta az indonéz gép tavalyi katasztrófáját

2015.12.01. 13:12

Az Indonesia Air Asia Airbus A320 típusú utasszállító gépe tavaly december 28-án zuhant le a Jáva-tenger felett.  Először úgy vélték, hogy a 162 halálos áldozatot követelő tragédia hátterében a rossz időjárási körülmények állhattak, de a ma közzétett vizsgálati jelentés szerint nem ez okozta a gép vesztét

Egy forrasztás megrepedésével kezdődött a baj

Az Indonéz Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság ma közétett nyilatkozata szerint

műszaki meghibásodás, illetve a gépszemélyzet nem megfelelő reagálása okozta

az Air Asia Surabaya –Szingapúr között közlekedő QZ 8501 számú járatának 2014. december 28-án történt katasztrófáját.

Az Indonesia Air Asia légitársaság balesetet szenvedett Airbus A320-216 típusú gépéről készült korábbi felvételForrás: Wikimedia Commons

A vizsgálati jelentés szerint a gép fedélzeti repülésirányító számítógépes rendszerében egy hibás, megrepedt forrasztás okozott zavart. Az avionikában zavart okozó hibára, pontosabban az annak következtében fellépett helyzetre a pilóták nem megfelelően reagáltak, és nem tudták visszaszerezni az irányítást a gép felett.  

Mentőhlikopter fedélzetéről keresik a tavaly december 28-án lezuhant Airbus maradványait a Jáva-tengerenForrás: AFP/Dewi Nurcahyani

Az Airbus átesett, és

több mint 10 ezer méteres magasságból a tengerbe zuhant.

Hasonló oksági folyamat játszódott le az Air France, Rio de Janeiro  és Párizs között közlekedő AF 447-es járatának 2009. június 1-én bekövetkezett balesetében is.

Hasonló okfolyamat okozta az Air France AF 447-es járata 2009 június 1-én történt katasztrófáját isForrás: Wikimedia Commons

Itt az egyik Pitot-cső (külső sebességmérő műszer) befagyása miatt kezdett téves adatokat feldolgozni a repülésirányító rendszer, és a pilóták nem megfelelő reagálása miatt az Airbus A330-as gép szintén átesett. A QZ 8501-es járat katasztrófája volt az első halálos áldozatokat követelő baleset az Air Asia  fennállása alatt.

A gépszemélyzet tapasztalt hajózókból állt

A balesetet szenvedett Airbus A320-216 típusú gép viszonylag újnak számított, első felszállását 2008. szeptember 25-én hajtotta végre, és az év októberében állt szolgálatba az Indonesia Air Asia légitársaságnál.

A gép a baleset bekövetkezéséig 23 000 órát töltött a levegőben,

és alig másfél hónappal a tragédia előtt, 2014. november 14-én esett át az utolsó műszaki átvizsgáláson.

Az Airbus A320 pilótafülkéje. A típust rendkívül magas szintű elektronizáltság jellemziForrás: Wikimedia Commons

A gépparancsnok, Iriyanto kapitány, volt katonai pilóta 6100 óra, még a francia elsőtiszt, Rémi Emmanuel Plesel 2 275 repült órával rendelkezett.

A légitársaságnál mindkét hajózó tapasztalt és rutinos repülő hírében állt.

2014 december 28-án, amikor  QZ 8501-es járat Pulau Belitang szigetétől 175 kilométerre délkeletre , 10 000 méter repülési magasságon  haladt, a személyzet engedélyt kért az irányítástól, hogy FL 380-ra emelkedhessen.

( A repülési szakzsargonban az FL  -flight level, repülési szint – a mellérendelt számmal a repülési magasságot adja meg,  jelen esetben a 380 azaz 38 ezer láb, 11 600 méteres repülési magasságot jelent.)

Partra szállítják a tengerben megtalált áldozatok holttesteitForrás: Anadolu Agency/2014 Anadolu Agency/Alex Widojo

Az emelkedésre a gép irányvonalát keresztező zivatarfront miatt kértek engedélyt. Rögtön ezután, helyi idő szerint reggel 6:17-kor megszakadt a géppel az összeköttetés.  

A balesetet sem a 7 fős személyzet, sem pedig a 155 utas nem élte túl.

Eleinte azt feltételezték, hogy a térségben uralkodó kedvezőtlen időjárási körülmények okozhatták a balesetet, most azonban bebizonyosodott, hogy nem ez állt a tragédia hátterében.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK