Leállították a legnagyobb teleszkóp építését

TMT
A Hawaii Legfelsőbb Bíróság érvénytelenítette a világ egyik legnagyobb teleszkópja, a hawaii Mauna Kea vulkán csúcsára tervezett harminc méteres tükörátmérőjű TMT építésére kiadott engedélyt.

A bíróság szerdai határozata szerint az állam földügyi és természeti erőforrásokkal foglalkozó testületének nem szabadott volna engedélyt adnia a teleszkóp megépítésére addig, amíg egy meghallgatás keretében nem mérlegeli a projektet ellenzők petícióját. A mostani döntés nyomán az ügy visszakerül a testület elé újabb meghallgatásra.

A jelenlegi csillagászati teleszkópoknál lényegesen nagyobb TMT 30 méter átmérőjű főtükre 492 darab, egyenként 1,4 méteres szegmensből áll majd Forrás: TMT

Az első galaxisok születését tanulmányozhatják

A több milliárd dolláros projekt kaliforniai és kanadai egyetemek, valamint japán, kínai és indiai intézetek együttműködésében valósul meg. A jelenlegi csillagászati teleszkópoknál lényegesen nagyobb TMT (Thirty Meter Telescope) 30 méter átmérőjű főtükre 492 darab, egyenként 1,4 méteres szegmensből fog állni.

A gigantikus berendezésnek köszönhetően a tudósok tanulmányozhatják - többek között - az első galaxisok születését

és a csillagvárosok evolúcióját, valamint vizsgálhatják, hogy ezek milyen kölcsönhatásba lépnek a szupermasszív fekete lyukakkal.

Ez az ideális helyszín

A Mauna Kea ideális a teleszkóp megépítésére, hiszen az év 300 napján tiszta az égbolt és minimális a fény- és a levegőszennyezettség mértéke.

Ugyanakkor az őslakos hawaiiak tiltakoznak a tervek ellen, mivel szent helynek tartják a hegyet: úgy tartják, hogy Hawaii istene a vulkán tetején lakik, ráadásul ott van legszentebb és legmélyebben tisztelt őseik temetkezési helye is. Az építési munkálatokat idén áprilisban felfüggesztették, amikor a rendőrség több mint egy tucat tüntetőt vett őrizetbe, akik a hegycsúcsra vezető utak lezárásával próbálták megakadályozni az építkezést, amelyet aztán júniusban újraindítottak.