A 74 éve tengerbezuhant repülő rejtélye

2015.12.14. 16:25

1941. december 7-én az amerikai csendes-óceáni flotta hawaii kikötőjét pusztító japán támadás érte. Nem csak a Pearl Harbor-i kikötőben állomásozó flotta egységei szenvedtek súlyos károkat, hanem a haditengerészeti légierő is szinte teljesen megsemmisült a japán légitámadás nyomán.

Sekélyben, de mégis elérhetetlenül

Több mint 20 éve, 1994-ben fedezték fel annak a Consolidated PBY-5 Catalina típusú repülőcsónaknak (kétéltű haditengerészeti repülőgépnek) a roncsát, amelyet több kísérlet ellenére csak most sikerült alaposabban felderíteni a Hawaii Egyetem valamint a Nemzeti Óceán és Légkörkutató Ügynökség (National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA) szakembereinek.

A víz alatti régészeknek kivételes szerencséjük volt, a decemberi kutatómerúlés idejére kitisztult a víz.  A roncsot ellepték a tengeri organizmusok, a búvár előtt az egyik lövegtorony láthatóForrás: UH Marine Option Program/Picasa

A roncs az Oahu szigetén fekvő légi bázis előtti kikötői öböl sekély vizében, mindössze 9 méteres mélységben fekszik az iszapos aljzaton.

Annak ellenére, hogy

a Catalina hullámsírja hagyományos búvártechnikával könnyedén és egyszerűen elérhető mélységben van,

a  rendkívül zavaros, többnyire nulla látótávolságú víz miatt eddig azonban még sohasem sikerült  megfelelően dokumentálni a roncsot.

A Catalina bal oldali megfigyelő és lövésztornya, a beszállásra készülő toronygéppuskással, a második világháború idejéből származó felvételenForrás: U.S. Navy

A most, december 8-án végrehajtott kutatómerülés alkalmával a víz alatti régészek mellé szegődött a szerencse; a víz a szokásostól eltérően kivételesen tiszta volt.

Mindez lehetővé tette a tengeri élőlényektől sűrűn benőtt roncs állapotának felmérését, és fotódokumentálását.

A szakemberek azt remélik, hogy sikerül pontosan feltárniuk az értékes történeti relikviának számító gép maradványait.

Alig néhány pillanattal a bombatámadás előtt szállhatott fel

A PBY-5 Catalina csak néhány pillanattal azt megelőzően szállhatott fel, - vagy még éppen felszállás közben lehetett -, hogy a japánok első támadóhulláma megjelent a bázis felett.

A lángoló USS Arizona csatahajó Pearl Harbor hadikikötőjében, 1941. december 7-én.  A haditengerészeti légierő gépeinek többségét a repülőtereken semmisítették megForrás: Wikimedia Commons

Erre a körülményre utal, hogy a repülőcsónak a parthoz közel süllyedt el. Az egyelőre még kérdéses, hogy a már közeledő japán zuhanóbombázók elől, vagy csak rutin felderítési feladattal akart-e elstartolni.

A hawaii haditengerészeti repülőegységek összesen 27 Catalina típusú géppel rendelkeztek,

amelyek közül mindössze 11 élte túl a sziget bombázását. 

Pearl Harborban 27 Catalina állomásozottForrás: U.S. Navy Archive

A Catalina a második világháború egyik legsikeresebb kétéltű gépe volt, amelyet a San Diego-i Consolidated  Aircraft Ltd. tervezett az U.S. Navy, az Egyesült Államok haditengerészetének megrendelésére. 

A prototípus 1935. március 28-án hajtotta végre az első felszállását,

és 1936 októberében állt szolgálatba.

Egy Catalina kétéltű gép és személyzete, a második világháború idejébőlForrás: U.S. Navy Archive

A tízfős személyzettel repülő Catalina rendkívül sokoldalú és strapabíró géptípus volt, egyaránt használták hosszú távú tengeri felderítő, tengeralattjáró-vadász, cirkáló bombázó, valamint kutató-mentő gépként. Kivételesen hosszú, 4030 kilométeres hatósugarának köszönhetően, kiválóan alkalmas volt a végtelen csendes-óceáni térségben végrehajtott felderítő feladatokra. 

A PBY-5 Catalina ideális járőrgép volt nagy hatósugarának köszönhetőenForrás: Wikimedia Commons

Catalina típusú gépről fedezték fel többek között 1942 júniusának elején a Midway-szigetek ellen vonuló japán császári flottát. A kiváló felderítőgépet az Egyesült Államok haditengerészetében még a második világháború után is, egészen 1957-ig szolgálatban tartották.

A csendes-óceáni flottánál elsősorban távolfelderítőként vetették be a gépeketForrás: U.S. Navy Archive

( Legtovább a brazil légierőben szolgált, utolsó példányait 1979-ben vonták ki a hadrendből.) A típusból – különböző modifikációkban - összesen 3035 példányt építettek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK