A grafén különleges keménységét már régóta szerették volna az életmentő bukósisakoknál felhasználni. Idén tavasszal megjelent az első, grafénszálakkal erősített kerékpáros sisak, mostantól pedig ugyancsak olasz kutatók és tervezők együttműködéseként a motorosok is élvezhetik a jövő anyagának előnyeit.
Az újdonsághoz az Európai Bizottság Graphene Flagship nevű egymilliárd eurós óriásprojektje adott támogatást, ugyanis a sisak elkészítésében a nemzetközi program olasz tagja, az Italian Institute of Technology (IIT) kutatói működtek közre a főleg autótartozékok tervezésében jeleskedő milánói luxusdizájncég, a Momodesign tervezőivel.
A Genovai Kutatóközpont 2014-ben létrehozott grafén-laboratóriuma kutatási eredményeit minden érdeklődő olasz cég számára elérhetővé teszi s a Momodesign új terméke ennek az együttműködésnek az első eredménye.
A motoros bukósisakok általában két alkotóelemből állnak, egy kemény külső héjból és egy habosított műanyagot tartalmazó, ütést elnyelő belső részből.
A grafént a külső összetevőbe építették be, ami védi a sisak belsőbb részeit is.
A grafén kiváló hővezető tulajdonságai révén az ütközésnél keletkező hőt is jobban szétoszlatja a sisakban, ami megóvja a pajzsszerű külső héj alatti rétegeket is a hőhatártól.
A gyártásnál elsőként grafénport állítanak elő többrétegű grafénpelyhekből, majd ezt feloldják egy speciális folyadékban, végül vékony rétegként fújják a sisakok külső felületére. A Momodesign, mely mostanáig háromezer ilyen bukósisakot dobott a piacra, tovább szeretné folytatni a megkezdett utat. Következő lépésként a grafént a sisakok belső rétegeibe is szeretnék valahogy beépíteni, ami a vékonyabb héjszerkezetű, olcsóbb típusok számára is nagyobb biztonságot nyújthat majd.