Hatalmas bejelentésre készülnek a fizikusok

gravitációs hullámok
Két, egymás körül keringő fekete lyuk által keltett gravitációs hullámok 3D modellje
A gravitációs hullámok kutatásának jelenlegi állásáról készülnek bejelentést tenni amerikai fizikusok. Az eredmények ismertetésére csütörtökön, magyar idő szerint 16 óra 20 perckor kerül sor. Amennyiben sikerült észlelni a hullámokat, az a fizika egyik leghatalmasabb felfedezése lenne.

Idén száz éve, hogy 1916-ban Albert Einstein – az egy évvel korábban közzétett általános relativitáselmélete alapján – megjósolta a gravitációs hullámok létezését.

A téridő görbületének hullámszerűen terjedő megváltozását mostanáig nem sikerült közvetlenül észlelni.

Január közepe táján azonban bombaként robbant az egyik fizikus Twitter-bejegyzése, mely szerint független források megerősítették a gravitációs hullámokat kereső LIGO műszer eredményeit a hullámok észleléséről.

A bejelentés komolyságát jelzi, hogy az amerikai sajtótájékoztató után 17 órától a kutatásban részt vevő magyar tudósok is megszólalnak a Magyar Tudományos Akadémián.

A LIGO-program

A LIGO két egyforma detektorból áll, amelyeket a Caltech és az MIT épített abból a célból, hogy a Földet elérő gravitációs hullámok által okozott rezgéseket észleljék. A detektorok megépítését az amerikai National Science Foundation finanszírozta, de jelentős más amerikai intézetek és nemzetközi partnerek hozzájárulása is a projekthez. A két detektor egymástól 3000 km-re található a Louisiana állambeli Livingstonban és a Washington állambeli Hanfordban. Az adatgyűjtés és az adatok feldolgozása globális együttműködésben zajlik, melynek tagjai az LSC, a GEO600 együttműködés és a VIRGO együttműködés tudósai.

Óriási lépés lenne

Az elképzelések alapján a gravitációs hullámok nagy tömegű égitestek mozgásakor keletkeznek, és energiát szállítanak el a forrástól. Gravitációs hullámokat bocsáthatnak ki a szupernóva-robbanások, miközben egy csillag magja neutroncsillaggá vagy fekete lyukká omlik össze. Fehér törpék, neutroncsillagok és fekete lyukak ütközése és összeolvadása is keltheti ezeket, de létezhetnek az ősrobbanás utáni pillanatokból származó gravitációs hullámok is.

Két, egymás körül keringő fekete lyuk által keltett gravitációs hullámok 3D-modellje Forrás: NASA

A felfedezés tudományos jelentősége óriási lenne, hiszen nagy lépést tennénk a világegyetem keletkezésének megértése felé. 2014-ben úgy tűnt, a Harvard-Smithsonian kutatói a BICEP2 távcsővel megtalálhatták a legősibb gravitációs hullámok nyomait. Később azonban kiderült, hogy az eredmény fals volt, és tulajdonképpen csillagközi port érzékeltek a műszerek gravitációs hullámok keltette jelként.