Hasonlítanak a gyerekek és az emberszabásúak

csimpánz, Pan
Vágólapra másolva!
Az embergyerekek spontán módon, a felnőttek segítsége nélkül találnak ki eszközhasználati viselkedéseket, hogy új problémákat oldjanak meg. Ez nagyon hasonló ahhoz, amit a nagy emberszabású majmoknál is megfigyeltek. A mostani eredmények ellentmondanak annak az elterjedt elképzelésnek, hogy az emberek alapvető szerszámhasználatához társas tanulás szükséges.
Vágólapra másolva!

Lev Vigotszkij, a pszichológia egyik legbefolyásosabb képviselője, azt állította, hogy az emberek csak egymástól – mondjuk a szüleiktől – tanulva sajátítják el, hogyan használják az eszközöket. Azt is hozzátette, hogy

a gyerekek spontán eszközhasználata „gyakorlatilag nulla”.

A mostani tanulmány azonban rácáfol erre az elképzelésre.

Majmoktól ellesett feladatokat oldattak meg

A Birminghami Egyetem kutatói először tanulmányozták a gyerekek eszközhasználatát a nagy emberszabású majmok képességeivel összehasonlítva. Eredményeiket a Proceedings of the Royal Society B folyóiratban teszik közzé.

Kiderült: az emberszabásúakban és az embergyerekekben sok a közös Forrás: AFP/Gerardo Gomez

A kutatók a vad csimpánzoknál és orangutánoknál megfigyelt eszközhasználati viselkedésre alapozták a feladatokat, és ezeket oldatták meg 50 gyerekkel, akiknek kora 2,5-3 év közé esett.

A csoport azt tapasztalta, hogy a 12 feladat közül 11-ben a gyerekek spontán módon kitalálták a helyes eszközhasználati viselkedést. Az is kiderült, hogy azokat a viselkedésmintákat, amelyek gyakran előfordulnak az emberszabásúaknál, gyakrabban találták ki a gyerekek. Ez azt jelzi, hogy

nagy az átfedés az emberek és az emberszabású majmok fizikai kogníciós (gondolkodással kapcsolatos) képességei között.

A gyerekek nem tudták, hogy eszközt kell használniuk

„Három ok miatt választottuk az emberszabású majmoktól vett feladatokat” – mondta Eva Reindl PhD hallgató. „Először is ezek ismeretlenek a gyerekek számára. Ez biztosítja azt, hogy a gyerekeknek valóban ki kell találniuk a megfelelő viselkedést, és nem valami társadalmilag megszerzett korábbi tudást használnak fel.

A kognitív képességekben találtak hasonlóságot Forrás: Flickr / World Bank Photo Collection

Másodszor ezek ökológiailag relevánsak és harmadszor lehetővé teszi számunkra, hogy fajok közti összehasonlítást végezzünk a szerepet játszó kognitív képességeket illetően.”

„Az elképzelés az volt, hogy a gyerekeknek odaadjuk a feladat megoldásához szükséges nyersanyagot” – mondta Claudio Tennie, a kutatások vezetője. „Megmondtuk a gyerekeknek, mi a feladat célja, például vegyék ki a pompomot a dobozból, de sosem említettük, hogy ehhez eszközt kell használniuk. Utána vizsgáltuk,

Közös gyökerek

„Noha igaz, hogy az emberi eszközhasználat kifinomultabb formáihoz valóban szükséges a társas tanulás, meghatároztunk egy sor olyan alapvető eszközhasználatot, amelyekre ez ne vonatkozik” – mondta Reindl. „Az emberszabású majmok feladatait használva ki tudtuk mutatni, hogy az emberi eszközkultúra e gyökerei közösek az emberszabásúak között, az embert és potenciálisan az utolsó közös ősünket is beleértve.”

Ugyanazokat a feladatokat kapták a gyerekek, mint korábban a csimpánzok, hogy biztosan pártatlan legyen az összehasonlítás Forrás: Flickr / Nils Rinaldi

A jövőben a kutatók megpróbálják kiterjeszteni a vizsgálatokat abba az irányba, hogy a gyerekek és az emberszabású majmok számára is teljesen

új eszközhasználati feladatokat oldatnak meg,

például olyanokat, amelyeket nem főemlős állatoknál figyeltek meg, de sem a gyerekeknél, sem az emberszabásúaknál nem fordul elő spontán módon.