Így nézhet ki a kilencedik bolygó

News, Új bolygót fedezhettek fel a Naprendszerben Kilences Planéta
This artist's concept illustration received January 20, 2016, courtesy of Caltech/Robert Hurt shows a distant view from Planet Nine back towards the sun. The planet is thought to be gaseous, similar to Uranus and Neptune. Hypothetical lightning lights up the night side.Caltech researchers have found evidence of a giant planet tracing a bizarre, highly elongated orbit in the distant solar system. / AFP / CALTECH / HO / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / CALTECH/ROBERT HURT" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Számítógépes modell segítségével mutatták be svájci asztrofizikusok, hogy milyen lehet a titokzatos kilencedik bolygó, ami a feltételezések szerint messze a Neptunuszon túl kering.

A szakemberek egy része már évek óta állítja, hogy létezik a kilencedik bolygó. Amerikai csillagászok idén januárban jelentették be, hogy meggyőző bizonyítékot találtak a Naprendszer peremén rejtőzködő planéta létezésére, amelyet nem sokkal később a Cassini űrszonda adatait tanulmányozó francia csillagászok is megerősítettek.

A feltételezett kilencedik bolygó tömege akár 10-szerese is lehet a Földének Forrás: Caltech

Esther Linder és Christoph Mordasini, a Berni Egyetem kutatói szerint a kilencedik bolygó átmérője 3,7-szer nagyobb, mint a Földé, hőmérséklete mínusz 226 Celsius-fok. A gázóriást eddig nem sikerült közvetlenül megfigyelni.

Még nem biztos, de valószínű

A Kaliforniai Műszaki Egyetem (Caltech) két kutatója, Mike Brown és Konstantin Batygin az úgynevezett Kuiper-övben objektumok mozgása alapján számították ki, hogy léteznie kell egy eddig ismeretlen bolygónak. Azóta szakértők világszerte gyűjtik az információkat, hogy távoli pályáján azonosítsák a bolygó helyzetét.

A berni szakértők számítógépes modellek segítségével szimulálták,

hogyan fejlődhetett a kilencedik bolygó a Naprendszer 4,6 milliárd évvel ezelőtti születése óta.

Eredményeikről az Astronomy & Astrophysics című szaklapban számoltak be.

Kisebb jégóriás lehet

Feltételezéseik szerint a titokzatos égitest egy hélium- és hidrogénburokkal rendelkező kisebb jégóriás - tehát az Uránusz és a Neptunusz egy "kisebb változata". A kutatók által számolt mínusz 226 Celsius-fokos hőmérséklet arra utal, hogy a bolygó hőt bocsát ki.

Így nézhet ki a kilencedik bolygó Forrás: AFP/Ho

Ha a bolygónak nem lenne belső energiája, akkor hőmérséklete csak mínusz 263 Celsius-fokos lenne, "mert akkor sugárzása csak a visszavert napfényből állna" - mondta el Linder.

Az új teleszkóp segíthet

"Tanulmányunk alapján a kilencedik bolygó több mint puszta tömegpont, fizikai tulajdonságai megismerésével testet ölt számunkra" - fogalmazott Christoph Mordasini. A kutatók számításai szerint az égbolt eddigi vizsgálatai során csak kevés esély volt arra, hogy felfedezzenek egy kevesebb mint 20 földtömegű égitestet.

Egy több mint ötven földtömegű testet pedig észrevett volna a NASA infravörös csillagászati műholdja,

a WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer - széles látószögű infravörös felmérő felfedező műhold). Így egy érdekes felső tömeghatár adódik a kilencedik bolygó esetében - mondta Linder.

A jelenleg Chilében épülő nagy égboltfelmérő teleszkóp (LSST) vagy a speciális keresőakciók a jövőben már rábukkanhatnak a bolygóra, vagy kizárhatják létezését - vélik a kutatók.