Már 100 éve felfedeztek egy bolygórendszert

fehér törpe
Illusztráció egy fehér törpéről, a csillagmaradvány körül törmelékmező látható
A Naprendszeren túli bolygók kutatása az 1990-es évek elején kezdődött el, valójában azonban az első távoli bolygórendszer felfedezése már 1917-ben megtörtént. Igaz, senki nem tudott róla, egészen mostanáig.

A most felfedezett múlt századi üveglemez egy fehér törpecsillag körüli törmelékkorong létezését bizonyítja. Ez a fénylő égitest egykor egy, a mi Napunkhoz hasonló csillag volt, amely később levetette gázburkait és fehér törpévé változott, olvasható a Space.com csillagászati portálon.

Az élete végén járó bolygórendszer létét igazoló lemezre – amelyet egy neves csillagász, Walter Adams készített – a Carnegie Obszervatórium archívumában bukkantak rá. John Mulchaey, az obszervatórium igazgatója szerint tulajdonképpen ez a legelső rögzített bizonyíték arra, hogy léteznek szennyezett fehér törpék.

A felvételen a Van Maanen-csillagként ismert égitest kémiai ujjlenyomatát sikerült rögzíteni, így megtudhatták, hogy olyan nehezebb elemek is vannak ott, amiknek egyébként nem kellene jelen lenniük: a kalciumnak, magnéziumnak és vasnak a tömegük miatt el kellett volna tűnniük a csillagban.

Az 1917-ben készített lemez a törpecsillagról Forrás: The Carnegie Institution for Science

Csak 12 éve ismertek a szennyezett fehér törpék

Ezek az elemek azt bizonyítják, hogy a bolygórendszerben rengeteg törmelék van, amely folyamatosan zuhan a csillag belseje felé, a folyamat pedig egy „szennyezett fehér törpét” hoz létre. Utóbbiak mindössze 12 éve ismertek a tudomány számára. Meg is lepődtek a kutatók, amikor felfedezték őket, hiszen a fehér törpék nagyon idősek, senki sem számított arra, hogy planetáris törmelék lehet a közelükben.

Ami még érdekesebb, hogy bolygókat nem találtak a Van Maanen-csillagnál, pedig az új tanulmány vezető szerzője, Jay Farihi szerint lennie kell valamilyen objektumnak ott. „A planetáris törmelékgyűrűt és a csillag légkörében látható szennyeződést létrehozó mechanizmushoz szükség van a bolygók gravitációs hatására, másként nem mehetne végbe a folyamat” – mondta a kutató.

A lemez borítója feljegyzésekkel Forrás: The Carnegie Institution for Science

A Carnegie gyűjteménye tartalmazza a csillagászati lemezek legnagyobb kollekcióját, három obszervatórium 250 ezer felvételét tárolják itt. „Egy tonnányi történelmi megfigyelés pihen a pincében, ki tudja, mit fogunk a jövőben találni?” – nyilatkozta John Mulchaey. A felvétel felfedezését a New Astronomy Reviews című szaklapban publikálták.