Már a gyilkos aszteroida előtt is pusztultak a dínók

dinoszaurusz
A Hungarosaurus tormai az iharkúti dinoszauruszok egyik leghíresebb fajának rekonstrukciója
Már évmilliókkal a gyilkos aszteroidacsapás előtt pusztulni kezdtek a dinoszauruszok - derítette ki egy új tanulmány. A kihalási hullám azért indult meg, mert a dínók nem tudtak megfelelő ütemben alkalmazkodni a bolygó változásához.

Évtizedek óta tartja magát az az elképzelés, hogy a dinoszauruszoknak az a gyilkos aszteroida vetett véget, amely 66 millió éve csapódott a Föld felszínébe. Egy friss kutatás azonban kiderítette, hogy az őshüllők valószínűleg maguktól is kihaltak volna hamarosan - igaz, nem ilyen hirtelen.

Egy dinoszaurusz megkövesedett lábnyomai egy münchehageni kőfejtőben 2015. augusztus 17-én. A lábnyomok feltehetően 135-145 millió évesek Forrás: MTI/EPA/DPA/Holger Hollemann

Megkezdődött a hanyatlás

A PNAS tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a dinoszauruszok száma már 50 millió évvel az aszteroida megjelenése előtt elkezdett csökkenni: míg megjelenésük után, 231 millió évvel ezelőtt robbanásszerű fejlődés mutatható ki, 160 millió évvel ezelőtt ez a tendencia lelassult, majd

120 millió évvel ezelőtt maguktól kezdtek eltünedezni a fajok.

A Readingi Egyetem paleontológusa, dr. Manabu Sakamoto a BBC-nek elmondta, hogy nem erre a kutatási eredményre számítottak, amikor elkezdték vizsgálni a dinoszauruszok fejlődésének menetét.

A hosszú nyakú óriás sauropodák gyorsabb ütemben hanyatlottak Forrás: Tetsuto Miyashita

Sakamoto elemzései kimutatták, hogy a hosszú nyakú óriás sauropodák gyorsabb ütemben hanyatlottak, míg a theropodák - a dinoszauruszok ezen csoportjába tartozott például a Tyrannosaurus rex - lassabban, fokozatosan pusztultak ki.

Nem voltak már a bolygó urai

"Az általános vélekedés az, hogy a dinoszauruszok erősen uralták a bolygót, amikor az aszteroida hirtelen kipusztította őket" - mondta el a portálnak a tanulmány társszerzője, dr. Chris Venditti evolúciós antropológus. "Bár tágabb értelemben ez igaz, a kutatásunk kimutatta, hogy számuk már

csökkenni kezdett jóval azelőtt, hogy az aszteroida megérkezett volna."

Szakemberek nem tudnak pontos magyarázatot adni arra, mi okozta a hanyatlásukat. Az egyik lehetséges okát abban látják, hogy az állatok képtelenek voltak megbirkózni a változó környezettel. A 230 millió évvel ezelőtti állapotok - a meleg és nedvdús természet szerte a bolygón - tökéletes volt számukra. A klíma azonban hűlt, kialakultak a kontinensek, állandó volt a vulkanikus tevékenység, a tengerszint változott, és a dinoszauruszoknak új evolúciós kihívásoknak kellett megfelelniük.

A 65 millió éve a mexikói Chicxulub városka mellett becsapódott aszteroidát tartják felelősnek a dinoszauruszok, és más kréta időszak végi állatcsoportok kihalásáért Forrás: Wikimedia Commons

Nyílt terep az emlősöknek

A dinoszauruszok és az emlősök nagyjából egy időben fejlődtek ki, de előbbi uralta a szárazföldet több mint 100 millió éven át. A aszteroidabecsapódás általános vélemény szerint

megnyitotta az utat az előtt, hogy az emlősök vegyék át az uralmat.

A readingi kutatók tanulmányaik alapján azonban úgy vélik, hogy az emlősök felsőbbsége végül a becsapódás nélkül is bekövetkezett volna.

A bolygó időjárása folyamatosan egyre hűvösebbé vált. A dinoszauruszok a meleg klímához alkalmazkodtak, az emlősök viszont jobban bírták a hideget, aszteroidabecsapódás nélkül is minden bizonnyal végbement volna a változás - mondta Mike Benton, a Bristoli Egyetem professzora BBC-nek.