Megvan, mi miatt tűnik idősebbnek vagy fiatalabbnak az ember

genetika, syndrome x, öregedés, géntérkép, dns, öregedés kutatás
Genetic research, conceptual image. DNA (deoxyribonucleic acid) autoradiogram in a petri dish.
Dán kutatók olyan génvariánsokat találtak, amelyek jelenléte miatt az emberek idősebbnek vagy fiatalabbnak tűnnek a koruknál. A Current Biology folyóiratban közzétett tanulmányuk szerint először találtak kapcsolatot az öregedés észlelése és egy bizonyos gén között.

A kérdéses génről, az MC1R-ről régóta közismert, hogy a vörös haj és a világos bőr kialakulásáért felelős. A Rotterdami Erasmus Egyetem orvostudományi karának kutatói megállapították, hogy a gén variánsainak a jelenléte magyarázatot ad arra, miért tűnnek egyesek idősebbnek vagy fiatalabbnak a koruknál.

Korábbi tanulmányokban már kimutatták, hogy a genetikai és a környezeti tényezők kombinációja nagyjából egyenlő mértékben van hatással egy személy érzékelt korára. Sőt azt is kiderítették, hogy az érzékelt kor a személy egészségi állapotát és élettartamának hosszát is tükrözheti.

Forrás: Science Photo Library/Tek Image (Andrew Brookes) Ab St

MC1R

A szakemberek mintegy 2700 idős dán ember genomjának elemzésekor fedezték fel, hogy az MC1R génvariánsok jelenléte kapcsolatban áll az észlelt korban tapasztalható különbségekkel. Felfedezésüket két másik nagy európai kutatás is alátámasztotta.

Az MC1R génvariánsokat hordozó személyek majdnem két évvel látszottak idősebbnek koruknál. A nem, a kor, a bőrszín vagy a bőr napfény általi károsodása nincs hatással az érzékelt kor és ezen DNS-variánsok közötti kapcsolatra – írta a Manfred Kayser vezette kutatócsoport.

Az MC1R génről köztudott, hogy szerepet játszik más biológiai folyamatokban is, mint például a gyulladások és a DNS-károsodás kijavítása. A kutatók szerint a gén hatása ezekre a folyamatokra lehet az oka annak, hogy egyes emberek fiatalabbnak tűnnek.